Nieuwe 60 kilometer lange beleefroute ‘Vers uit Eemsdelta’ gelanceerd

Farmsum – Woensdagmiddag presenteerde Marketing Eemsdelta in het gebouw van Maalwerk Koffie in Farmsum de nieuwe beleefroute ‘Vers uit Eemsdelta’. Deze nieuwe route presenteert negentien ondernemers die samen de ‘smaak van Eemsdelta’ maken. Van tuinders, telers, boeren, horeca, een brander, een brouwer en andere makers van vers voedsel.

De route met een lengte van 60 kilometer is in opdracht van de gemeente Eemsdelta door Marketing Eemsdelta ontwikkeld. Directeur Rens Kalsbeek overhandigde het eerste exemplaar van de folder met de route aan wethouder Annalies Usmany, Nienke Wolters van Luiningahof uit Bierum, Angela Rijnen van Eikemaheert uit Loppersum en Erik Poelstra van Maalwerk Koffie.

Culinair toerisme
Streekproducten zijn populair bij de consumenten. Steeds vaker maakt lokaal voedsel onderdeel uit van de beleving van een verblijf elders. Tijdens vakanties laten bezoekers zich graag verrassen door nieuwe smaken uit ‘andere streken’. Ze zijn daarnaast benieuwd naar waar het eten vandaan komt, hoe het gemaakt wordt en waar ze het kunnen kopen en proeven. Deze vorm van toerisme, Culinair Toerisme, wordt steeds belangrijker en is een kans voor Eemsdelta.

Beleef cq Fietsroute
Met de nieuwe beleef- cq fietsroute ‘Vers uit Eemsdelta’ speelt Marketing Eemsdelta hierop in. Toeristen en inwoners kunnen zelf op pad en de fietstassen vullen met groenten, fruit, kaas, vlees, jam, koffie en koek van Eemsdelta bodem. Onderweg leren ze meer over het proces van telen, groeien, oogsten en wat dit met de smaak doet.

De route is in een oplage van 2500 stuks gedrukt en kost € 1,50. Verkooppunten zijn onder andere de VVV’s in de gemeente Eemsdelta.

Aansluitend kregen de aanwezige gasten nog een rondleiding door Erik Poelstra van Maalwerk Koffie waar hij zijn bedrijf liet zien.

Back to top button