Nederland – Als startende ondernemer, maar ook als je al een aantal jaren een bedrijf hebt, is het belangrijk om je bedrijfsnaam goed onder de aandacht te brengen. Het is belangrijk om daarbij op te letten dat je de juiste doelgroep benadert. Als je je richt op ouderen, dan hoort daar een andere strategie bij dan wanneer jouw doelgroep bestaat uit dertigers met een jong gezin. De promotie bestaat uit verschillende aspecten. Eén daarvan is het inzetten van producten die je laat voorzien van je bedrijfslogo. Dit is een laagdrempelige manier om ervoor te zorgen dat je meer naamsbekendheid krijgt.
Gepersonaliseerde producten bestellen
Als je kiest voor gepersonaliseerde aanstekers, balpennen, sleutelhangers of wat voor artikel dan ook, dan zorg je ervoor dat iedere keer als de ontvanger het artikel gebruikt, hopelijk jouw bedrijfsnaam opvalt. Je kunt deze artikelen gemakkelijk online bestellen. Kies het product dat je het meeste aanspreekt en geef via de website je bestelling door. Het gewenste logo kun je daarbij direct uploaden. Je ontvangt per e-mail een proefdruk zodat je kunt beoordelen of het eindresultaat naar wens is. Soms is het ook mogelijk om van het gewenste artikel een onbedrukt proefexemplaar te ontvangen zodat je vooraf de kwaliteit kunt beoordelen.
Pak de promotie van je bedrijf structureel aan
Er zijn verschillende manieren om je bedrijf te promoten. Het is zaak om hier enige lijn in te houden. Zo houd je ook zicht op de gemaakte kosten. Als je BIC aanstekers 50 stuks bestelt dan heb je een order voor een relatief laag bedrag. Ideaal als je maar af en toe zo’n aansteker weggeeft aan een klant. Sta je met een kraam op een drukbezochte beurs dan is het wellicht verstandiger om wat meer exemplaren in te kopen. Dat geldt ook voor artikelen die je ook zelf gebruikt, zoals pennen of notitieblokjes met jouw bedrijfslogo. Als je een groter aantal in één keer bestelt betaal je vanzelfsprekend een lagere prijs per stuk. Een volgende bestelling is vaak wel goedkoper omdat dan niet opnieuw een proefdruk gemaakt hoeft te worden en de instellingen voor de machines al bekend zijn.
Zo maak je gebruik van online promotie
Je kunt naast promotie artikelen met logo ook kiezen voor online promotie, bijvoorbeeld via zoekmachine Google. Het is daarbij zaak gebruik te maken van zoekwoorden die relevant zijn voor jouw bedrijf en waarmee je goed gevonden kunt worden. Je betaalt per keer dat er op een advertentie wordt geklikt. Je kunt de kosten binnen de perken houden door hier een maximum per dag of per week aan te koppelen. Zodra dit maximum is bereikt verdwijnt je advertentie. Op die manier betaal je nooit meer dan je vooraf hebt berekend. Je kunt eventueel gebruik maken van een ervaren marketing bureau om de juiste strategie uit te stippelen. Die moet passen bij je bedrijf en je doelgroep.