Warffum – Van donderdag 28 juni tot en met 1 juli 2018 is er weer Op Roakeldais, het internationale dansfestival dat jaarlijks in Warffum wordt gehouden. Ook tijdens deze 53 editie wordt de organisatie ondersteund door Rabobank Noord-Groningen. Onder meer in de vorm van een nieuwe sponsorprogramma.
Het is een feest van verbroedering, een kleurrijk evenement waarin dansgroepen uit alle windstreken bezoekers laten kennismaken met hun prachtige cultuur. Of zoals voorzitter Joeri van der Werf van Op Roakeldais het omschrijft: ‘Tijdens het festival maak je een wereldreis, terwijl je gewoon in Warffum blijft.‘ Al jarenlang is Rabobank Noord-Groningen als hoofdsponsor nauw bij het vierdaagse evenement betrokken. Vooral ook omdat het festival mensen door alle lagen en leeftijden met elkaar verbindt. ‘Als bank dragen we graag bij aan het versterken van de lokale samenleving en het zorgen voor sociale samenhang’, verduidelijkt Frans Musters, directievoorzitter van Rabobank Noord-Groningen. ‘Een initiatief als Op Roakeldais sluit daar natuurlijk perfect op aan. Niet in de laatste plaats omdat het festival wordt gedragen door vrijwilligers. Neem alleen al de gastvrijheid van de vele gastgezinnen, in Warffum en omliggende dorpen, waar de dansers verblijven. Dat vind ik geweldig. ‘
Aantrekkelijk en toegankelijk
Inmiddels bestaat Op Roakeldais alweer 52 jaar. Toch weet de organisatie steeds weer nieuwe elementen aan het festival toe te voegen. Afgelopen dinsdagavond bijvoorbeeld was er, voorafgaand aan het festival, een prachtig locatietheater. Een spektakel waarin bootjes door de maren van Warffum voeren en meervarenden werden getrakteerd op twee volksverhalen, uit respectievelijk Mexico en Ameland, die op een verrassende manier samenkwamen. ‘Wij vinden het met name belangrijk dat Op Roakeldais voor jong en oud aantrekkelijk en toegankelijk blijft’, benadrukt Van der Werf. ‘Vandaar dat op donderdagochtend en – middag leerlingen van basisscholen uit de wijde omgeving in een interactief programma door de dansers werden meegenomen op wereldreis.’ Maar vanzelfsprekend heeft ook de Rabobank oog voor jonge bezoekers. Zo wordt aan de jeugd zonnebrillen uitgedeeld door PinPin, de mascotte van de zakgeld-app van de bank.
Rabo Versterkt
Op vrijdagmiddag biedt Op Roakeldais een speciale voorstelling voor ouderen. Gemakkelijk toegankelijk voor rollators en scootmobiels en met een toegangkaartje waar koffie en gebak bij zijn inbegrepen. Om het festival voor ouderen blijvend interessant te maken zocht de organisatie nadrukkelijk de samenwerking met Rabobank Noord-Groningen. ‘Onze betrokkenheid bij Op Roakeldais reikt verder dan alleen het verstrekken van een sponsorbedrag’, legt Musters uit. ‘Dat zie je terug in ons vernieuwde sponsorprogramma Rabo Versterkt. Het programma is bedoeld om een stichting als Op Roakeldais aan de hand van de eigen ambities zelfraadzaam en toekomstbestendig te maken.‘En dus werd de bank gevraagd om mee te denken en mee te werken aan het organiseren van een seniorendag.
De stichting, die voor een belangrijk deel uit jonge mensen bestaat, kon op dat vlak wel wat hulp gebruiken. ‘Door stichtingen en verenigingen structureel te ondersteunen met kennis en mensen proberen we samen op elk gewenst onderdeel het verschil te maken,’ zegt Musters. ‘Voor mijn gevoel zijn we daar bij Op Roakeldais prima in geslaagd.’