Den Haag – De Coöperatie Onderwijszorg Nederland (ONL) presenteerde vrijdag een pamflet om de groep ‘verloren’ kinderen met een grote taalachterstand te helpen.
Aanleiding zijn nieuwe cijfers over kinderen met een ernstige lees- en spellingachterstand, maar geen diagnose ernstige, enkelvoudige dyslexie (EED). Zij komen niet in aanmerking voor een vergoede behandeling onder de Jeugdwet, maar hebben wel dringend een vorm van begeleiding nodig. Kinderen met een taalachterstand, maar zonder diagnose vallen op dit moment tussen wal en schip. De Coöperatie Onderwijszorg Nederland wil hun jarenlange ervaring met het behandelen van kinderen met dyslexie inzetten voor deze groep. Hiermee willen de leden van ONL bijdragen aan het voorkomen van laaggeletterdheid op latere leeftijd. CDA Tweede Kamerlid René Peters nam het pamflet in ontvangst: ‘Het is schrijnend om te zien dat er nu geen vanzelfsprekende hulp is voor deze groep kinderen.
Verloren kinderen
Kinderen bij wie na het onderzoekstraject blijkt dat zij geen EED hebben, komen
niet in aanmerking voor een vergoede behandeling. Uit onderzoek binnen ONL
blijkt dat dit gaat om ongeveer 1 op de 5 kinderen. Landelijk zou het gaan om
circa 3.500 kinderen. ONL pleit ervoor om ook deze kinderen de ondersteuning
bieden die zij nodig hebben, maar nu niet krijgen. Zij presenteren daarom
tijdens de conferentie 10-jaar ONL het pamflet Ieder kind kan leren lezen.
Margreet de Vries, directeur Onderwijszorg Nederland: ‘We pleiten er niet voor de definitie
van EED te verruimen of meer kinderen in aanmerking te laten komen voor de
vergoede zorg onder de Jeugdwet. We pleiten er wel voor om een manier te vinden
om deze kinderen, samen met ouders en de school te helpen. Als we dat niet
doen, laten we willens en wetens een nieuwe groep
laaggeletterden ontstaan. Onacceptabel en onnodig.’
Conferentie Ieder kind kan leren lezen
Ter gelegenheid van het 10-jarig jubileum van ONL staat leren lezen centraal.
Keynote spreker is Laurentien van Oranje. Zij pleit in haar bijdrage voor het
sluiten van de keten, door een structurele, grotere focus op preventie. Een
fors aantal kinderen begint immers aan school met een taalachterstand, die
moeilijk nog in te halen is. Door met alle relevante spelers vanuit een
gedeelde missie te werken aan taalontwikkeling in de leeftijdsgroep 0 tot 4
jaar, kan gezorgd worden dat in de toekomst alle kinderen zonder achterstand
aan school beginnen. De dag wordt afgesloten met een forumgesprek over het
thema ‘Ieder kind kan leren lezen’. Chaja Deen, Senior adviseur onderwijs en
jeugdhulp bij Nederlands Jeugdinstituut en Suzanne Mol, universitair docent van
de Universiteit Leiden, geven vanuit hun expertise verschillende invalshoeken
over het helpen van alle kinderen, met en zonder dyslexie, om te leren lezen.