fbpx
5.6 C
Delfzijl
dinsdag 12 november 2019
Home Algemeen Leerlingen van het Eemsdeltacollege in Delfzijl winnen project Goud Grunn

Leerlingen van het Eemsdeltacollege in Delfzijl winnen project Goud Grunn

Groningen – Delfzijl – Anouk, Mila en Mirte van het Eemsdeltacollege in Delfzijl hebben met hun maquette met daarop het huis en park van de toekomst het project Goud Grunn gewonnen. Het trio kreeg een cheque ter waarde van 750 euro, te besteden aan een uitje met de klas. De jury van Goud Grunn bestond uit gedeputeerde Eelco Eikenaar, burgemeester Marijke van Beek van Eemsmond, burgemeester Anno Wietze Hiemstra van de gemeente Appingedam, bewoner aardbevingsgebied Drewes Wildeman en promovenda RUG Babet LeKander.

Met hun maquette hebben de leerlingen volgens de jury goed nagedacht over het behouden van het goede van nu, het zorgen van voorzieningen voor iedereen en duurzaamheid. In totaal waren 7 werkstukken genomineerd, waaronder een aardbevingsapp en een geleidestok voor slechtzienden met navigatie en aardbevingsapp. De prijsuitreiking vond donderdag plaats bij BuildinG in Groningen, met o.a. een optreden van de band ‘Wat Aans’. Ook NCG Hans Alders was aanwezig en sprak lovend over de inzet van de scholieren en hun creatieve ideeën.

Aan het project Goud Grunn hebben Het Hogeland College in Uithuizen en Eemsdeltacollege in Delfzijl mee gedaan. EPI-kenniscentrum coördineert dit (gratis) project op middelbare scholen in het aardbevingsgebied in Groningen. Hiermee worden leerlingen uitgedaagd om over hun dorp van de toekomst na te denken.

“Hoe wil ik dat mijn dorp of stad eruit ziet over tien tot twintig jaar?” Die vraag stond centraal voor de leerlingen. Doel van het project is scholieren na te laten denken over: Hun leefomgeving in het aardbevingsgebied, hun toekomstbeeld van het gebied en gewenste ontwikkelingen die zij voor zich zien en de mogelijkheden en beperkingen van duurzame energie, krimp, etc.

De scholieren kregen tijdens diverse (gast)lessen informatie over de Groninger aardbevingen en alles wat daarmee samenhangt: ondergrond, techniek, achtergrond gaswinning, sloop, nieuwbouw, de sociale impact, de versterkingsopgave en ze gingen op excursie. Dat wordt onder meer verzorgd door de Vereniging Groninger Dorpen, BuildinG, CMO STAMM en EPI-kenniscentrum.  Daarna gingen de leerlingen aan de slag met de uitwerking van de centrale vraag. Dit kon in de vorm van een maquette, tekening of filmpje.

Advertenties

Advertenties