Eemshaven – Vanochtend is de eerste LNG-tanker in de Eemshaven aangemeerd. De Murex heeft een capaciteit van ruim 173.000 kubieke meter vloeibaar gas. Het schip is vertrokken uit de haven van Port Arthur in Texas. Het Amerikaanse gas is daar afgekoeld tot een temperatuur van -162 graden Celsius, waardoor het vloeibaar en in volume 600 keer kleiner wordt. Hierdoor kan het in grote koeltanks aan boord van het schip de Atlantische Oceaan over.
In de Eemshaven zijn de afgelopen dagen ook de LNG-fabrieksschepen aangekomen: de Belgische S188, omgedoopt in Eemshaven LNG en de Amerikaanse Golar Igloo. Ze vormen samen de drijvende installatie die het vloeibare gas uit de Verenigde Staten weer omzet in gewoon aardgas. Ze verruimen de capaciteit om vloeibaar gas in te nemen van 12 naar 20 miljard kubieke meter.
De afgelopen twee maanden is hard gewerkt aan de infrastructuur die de fabrieksschepen aan de kade in de Eemshaven verbindt met de bestaande infrastructuur van Gasunie Transport Services. Er wordt onder meer gebruik gemaakt van restwarmte van de grootste kolencentrale in Nederland van RWE om de LNG weer op te warmen.
De Gasunie verwacht op jaarbasis zo’n tachtig LNG-tankers te ontvangen uit de Verenigde Staten en het Midden-Oosten.
In de komende weken vinden nog diverse afrondende werkzaamheden plaats. In de periode tot 31 december 2022 verwacht EemsEnergyTerminal ongeveer 18 LNG-ladingen te kunnen ontvangen, lossen en verzenden.