Uithuizen – Op maandag 28 april gaat in Uithuizen bij Autodemontage Klaas Boer een internationaal pilotproject van start dat gericht is op het recyclen van kunststoffen uit afgedankte auto’s. Acht grote internationale bedrijven, verenigd in de Global Impact Coalition (GIC), lanceren samen een baanbrekend initiatief voor het sluiten van de kunststofkringloop in de auto-industrie. De pilot wordt afgetrapt bij Autodemontage Klaas Boer, onderdeel van het netwerk van ARN (Auto Recycling Nederland).
De deelnemende bedrijven zijn BASF, Covestro, LG Chem, LyondellBasell, Mitsubishi Chemical Group, SABIC, SUEZ en Syensqo. Samen willen zij aantonen dat het technisch en economisch haalbaar is om hoogwaardige gerecyclede kunststoffen op grote schaal beschikbaar te stellen aan autofabrikanten (OEM’s).
Selectieve demontage en innovatieve recycling
De pilot start met de selectieve demontage van honderd afgedankte voertuigen. Daarbij worden kunststof auto-onderdelen zorgvuldig verwijderd met behulp van een speciaal uitgeruste graafmachine. Deze onderdelen worden vervolgens gesorteerd op type kunststof en onderdeelgroep. De demontage duurt circa twee weken.
Na de demontage worden de onderdelen naar Duitsland vervoerd. Daar worden ze versnipperd bij Reyond en verder gescheiden in kunststoffracties door technologiebedrijf Steinert. Vervolgens worden deze fracties gerecycled door de betrokken chemie- en afvalverwerkingsbedrijven, ieder met hun eigen, innovatieve technologie.
Van afval naar grondstof
Jaarlijks belandt in de EU meer dan 800.000 ton kunststofafval van afgedankte voertuigen op de stort of in de verbrandingsoven. Dat zorgt niet alleen voor milieuschade, maar betekent ook een verlies van waardevolle grondstoffen. Met deze pilot willen de deelnemende bedrijven laten zien dat het anders kan.
“Deze samenwerking betekent een keerpunt voor de industrie,” aldus Charlie Tan, CEO van de Global Impact Coalition. “Minder dan 20 procent van het kunststof uit afgedankte auto’s wordt momenteel gerecycled. Door partijen uit de hele keten – van demontage tot chemische recycling – bij elkaar te brengen, leggen we de basis voor een gesloten kringloop.”
Europese samenwerking
Het pilotproject speelt zich af in zowel Nederland als Duitsland en is bedoeld om onder realistische omstandigheden een nieuwe methode voor sorteren en recyclen te testen. Door kunststofdelen te clusteren en gericht te verwerken, kunnen ze opnieuw worden ingezet in nieuwe auto-onderdelen. Dit betekent een belangrijke stap richting een circulaire economie binnen de automotive sector.