Nederland – Wanneer je al jaren klant bij dezelfde energieleverancier bent, betaal je waarschijnlijk meer voor je elektriciteit en/of gas dan nodig is. Dat kan behoorlijk oplopen, tot wel driehonderd euro per jaar. Voor dat geld kun je veel andere leuke dingen doen, dus loont het zich vanzelf de moeite om je eens te verdiepen in het vergelijken van de tarieven en over te stappen naar een andere aanbieder. Als je daarvoor rechtstreeks naar de websites van de leveranciers gaat, kom je al snel tot de conclusie dat de tarieven hoger zijn dan wanneer je ze via Easyswitch met elkaar vergelijkt. Hoe kan dat? Wordt hier met twee maten gemeten? Is de vergelijking wel betrouwbaar? We leggen het je graag even uit.
Vraag en aanbod
Het bepalen van prijzen voor producten en diensten is altijd gebaseerd op de verhouding tussen vraag en aanbod. Je ziet dat bijvoorbeeld heel nadrukkelijk bij de olieprijzen. Als de olieproductie omlaag gaat, ontstaat schaarste en dat drijft de prijs op. Een andere belangrijke factor is de concurrentiepositie. Als je de enige bent die een product of dienst aanbiedt, kun je daarvoor in principe vragen wat je wilt. Zolang er belangstelling voor is, kun je zaken doen. Eigenlijk is dat de situatie op de eigen websites van de energieleveranciers. Daar zijn ze de enigen die iets aanbieden. Dus daar zetten ze de standaard prijs neer, zoals ze die hebben bepaald. Op Easyswitch zijn ze niet de enige aanbieder. Als een leverancier dan een veel te hoog tarief heeft, zullen er waarschijnlijk niet veel consumenten zijn die voor dat bedrijf kiezen. Ze bieden dus aan Easyswitch een tarief dat net iets aantrekkelijker is.
Let op de voorwaarden
Het is altijd raadzaam om goed te letten op de algemene voorwaarden die energieleveranciers hanteren voor hun contracten. Die voorwaarden kunnen onderling verschillen en dat kan uiteindelijk een doorslaggevende factor zijn bij het bepalen wat de beste keus is. Dus bekijk alle energieleveranciers om een goede indruk te krijgen van de mogelijkheden en let ook met name op welkomstbonussen en andere extra’s die bepalend zijn voor het uiteindelijke prijskaartje. Er zijn ook leveranciers die een systeem met spaarpunten hanteren om klanten langer aan zich te binden. Vraag je dan af of je echt op die gratis schroevendraaier zit te wachten. Je bent meestal vrij beperkt in de keuze. Dan liever direct financieel voordeel, toch?