Delfzijl – Mede dankzij de 18.000 euro voor drie jaar van het VSB fonds kunnen wij starten met een 2de Petje af Hogeland groep. De eerste aanmeldingen zijn binnen maar er kunnen nog kinderen solliciteren voor een plek. Petje af is een gratis programma: Inspiratie, ontwikkeling en kansen, dat is wat het Petje af-programma talentvolle kinderen van 10 t/m 14 jaar biedt! Zo ook afgelopen jaar, waarbij de wereld van de kinderen bij Petje af Hogeland weer een stukje groter is geworden. Ze hebben lessen ontvangen van inspirerende gastdocenten uit de beroepspraktijk en binnen mogen kijken bij diverse bedrijven, met het openbaar vervoer culturele uitstapjes gemaakt, met hun coaches geëvalueerd en zij hebben presentaties gegeven over het geleerde aan hun netwerken.
Leren door te ervaren
Leren in en door de praktijk is wat het Petje af-programma kenmerkt. Een themablok bestaat uit vier bijeenkomsten op zondag. In totaal zijn er zeven themablokken per jaar. De eerste twee bijeenkomsten van het blok krijgen de kinderen les van een gastdocent uit de beroepspraktijk. De eerste bijeenkomst komt de gastdocent in de klas en de tweede bijeenkomst gaan de kinderen naar de werkplek van de gastdocent toe. Zo ervaren zij het beroep daadwerkelijk in de praktijk.
Weekendschool Petje af Hogeland voor talentvolle kinderen
Daarom hebben onderwijs, ondernemers, overheid en Stichting Petje af zich samen met de kinderen van Weekendschool Petje af Hogeland ingezet om de toekomstkansen van deze talentvolle kinderen in regio Hogeland te vergroten.
Bij Stichting Petje af leren kinderen van 10 t/m 14 jaar, in zeven blokken van vier weken op zondag, 30 zondagen per jaar alles over een bepaald beroep of sector. Daarnaast ondernemen de leerlingen activiteiten die gerelateerd zijn aan kunst, cultuur of gezond gedrag. Inspirerende gastdocenten verzorgen gastlessen bij de weekendschool en ontvangen de leerlingen in hun eigen werkomgeving voor een praktijkles.
De leerlingen van Petje af doen nieuwe ervaringen en verfrissende ideeën op, maken kennis met inspirerende rolmodellen en ontdekken hun talenten. Daarmee vormen ze een beeld van hun eigen toekomst- en opleidingsmogelijkheden. Iedere groep wordt begeleid door professionele coaches die de kinderen inspireren en stimuleren in hun ontwikkeling.
“Als je ‘Petje af’ tegen iemand zegt, ben je meer dan trots op diegene.” Zegt Marleen Linnenkoper, locatiemanager van ‘Petje af Hogeland’ en docent voortgezet onderwijs. Marleen heeft dit jaar als locatiemanager met verschillende coaches en gastdocenten de leerlingen begeleid.
Het spreekt Marleen erg aan om de kinderen die meedoen met Petje af, de leeftijdsgroep van 10 tot 14-jarigen, in contact te brengen met talentvolle professionals. Deze professionals dagen de kinderen uit om zichzelf ten volle te ontwikkelen. Gelukkig wordt er bij stichting openbaar onderwijs Marenland hetzelfde over gedacht en is er een vruchtbare samenwerking tot stand gekomen. De avonturen zijn in deze evaluatie weergegeven in foto’s. De bijbehorende verhalen zijn terug te lezen op www.petjeaf.nl/hogeland. Via deze site kan men zich aanmelden als coach, gastdocent, sponsor of leerling. Het programma kent een toelatingsgesprek voor kinderen en is verder geheel gratis. Dit jaar hebben de kinderen o.a. de volgende professionals ontmoet: Andre Kuipers, Kalvijn, Klaas van Kruistum, de complete redactie van RTV noord en medewerkers en sporters van FC Groningen.
Evalueren & Presenteren
Iedere derde bijeenkomst van het blok kijken de kinderen terug op wat zij geleerd hebben. In groepjes verwerken zij dit in een creatieve presentatie die zij presenteren aan hun netwerk (ouders, familie, vrienden). De presentatie doen ze in een steeds wisselende vorm zoals een prezi, een PowerPoint, een rap, een kahoot of door het maken van een Zorgrobot die echt werkt. Doordat de kinderen hun ervaringen delen met hun gezin, wordt het hele gezin meegenomen in de ontwikkeling van het kind.
De kinderen hebben ook regelmatig gewerkt aan hun kind dossier. Daarvoor hebben ze individuele talent gesprekken gevoerd. Deze gesprekken vinden twee keer per jaar plaats tussen de coach, het kind en de ouders. Hierbij wordt gekeken naar de leerdoelen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, talentontwikkeling en basisvaardigheden. Daarnaast krijgen kinderen door deze gesprekken inzicht in wat zij leuk vinden, waar zij goed in zijn en hoe zij hun talenten in de toekomst kunnen inzetten. Dit geeft zelfvertrouwen en motivatie om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen leven.
De gastdocenten hebben lessen verzorgd in geluk, wetenschap, design, duurzaamheid, techniek, zorg, handel, sport, het verleggen van je eigen grenzen en het vergroten van je mogelijkheden. Wij zijn de gastdocenten erg dankbaar en mogen ons gelukkig prijzen dat zij de huidige groep en de nieuwe groep van aankomend schooljaar weer les willen komen geven.
Op stap
Ieder blok sluiten we af met een cultureel of gezond uitje. We reizen met de trein naar het museum of doen een gezonde activiteit zoals het beklimmen van de klimmuur of naar het zwemparadijs. Doordat de kinderen leren reizen met het openbaar vervoer leren zij veel basisvaardigheden. Ze zeggen bijvoorbeeld de buschauffeur netjes gedag en weten precies op welke tijd zij op welk spoor moeten zijn om de trein te halen. Door het bezoeken van verschillende plekken – veelal plekken waar zij van huis uit niet zomaar komen -, vergroten de kinderen hun wereld.
Afsluiting projectjaar 2018-2019
Alle kinderen zijn minimaal 80% aanwezig geweest (overmacht daargelaten) en op 23 Juni 2019 kregen de leerlingen van Weekendschool Petje af Hogeland daarom het Certificaat van deelname aan het eerste jaar uitgereikt in de raadszaal van het gemeentehuis in Delfzijl. Deze bijzondere locatie geeft extra glans aan het certificaat. Iedere ouder sprak zijn kind met lovende woorden toe.