Tjuchem – Dorp Tjuchem is meters aan het maken met haar “toekomstvisie Tjuchem “
Deze visie is een vervolg op de “ dorpsvisie “ en de informatie avond “ Tjuchem verdient een
toekomst “.

Ook wordt er de aanbevelingen van de “ werkgroep N33 Tjuchem “in mee genomen.
De opdracht voor de werkgroep “ Toekomstvisie Tjuchem “ is mede om de werkzaamheden van de aanleg van de nieuwe N33 (X1 ) te koppelen met verschillende aspecten uit het versterkingsprogramma van de NCG.

Dit om overlast te beperken, kosten en middelen te combineren. Met de structuurvisie voor Tjuchem van gemeente Midden-Groningen voor de NCG. Zijn mogelijk voorstellen die aan het projectteam N33-midden zijn gedaan te financieren, als deze niet uit hun budget gedaan kunnen worden.

Van waar nu deze stappen?
Op dit ogenblik is het projectteam N33-midden aan het inventariseren en schrijven aan een
landschap plan en ontwerpplan. Hier waren verschillende ontwerp sessies voor de omgeving voor georganiseerd en worden nu verder uitgewerkt. De werkgroep heeft na de informatie avond “ Tjuchem heeft een toekomst “ voor deze inventaris, schriftelijk haar bevindingen voor Tjuchem ingediend.

In navolging hierop zal er medio januari een gesprek plaats vinden met de projectteam N33-
midden, gemeente Midden-Groningen, werkgroep N33 Tjuchem en de werkgroep toekomstvisie Tjuchem.

Enkele punten, waar nog over gesproken moet worden, is de manier hoe de hoofdweg de N33 kruist, als de hoogte ligging van de nieuwe N33, de inrichting van de Laskwerderweg en over de grote – / invulling van het natuurplein.

Dit natuurplein komt niet zomaar uit de lucht vallen, al in de voorverkenning uit 2014, wordt er gesproken om een ecologische verbinding te creëren bij het afwateringskanaal.
Deze ecologische verbinding is eenvoudig uit te bouwen tot een natuurplein, met het vrij gekomen viaduct en talud van de oude N33.

Door bij Tjuchem de slib opvang (vrij gekomen veen bij aanleg N33) en natuur compensatie toe te passen ontstaat een uniek stukje natuur, schuilbos en vleermuizen gebied.
Vrij uniek, omdat normaal tast een nieuwe snelweg het leefgebied en de vliegroutes van
vleermuizen aan en nu wordt het gebied alleen maar vleermuis vriendelijker. Het stuk nabij Tjuchem is nu een gesloten en boomrijk gebied, door dit hier te versterken, blijven
de open gebieden in de regio verder ongemoeid.

Slibopvang is ook al meerdere keren aangekaart bij het projectteam , dit door de ervaring uit het verleden hij de aanleg van de huidige N33. Echter na de nieuwsbrief van de N33-midden van 19 december jl. is er navraag gedaan bij het projectteam over de bodem gesteldheid.
Hier was het antwoord duidelijk en helder. “Door al in de eerste sessies van 2016 zorgen te uiten over de bodem structuur van het afwateringskanaal tot het Eemskanaal door verschillende partijen is in het gehele latere traject zorgvuldig onderzoek hiernaar gedaan.
Hieruit blijkt dat de ondergrond bij de X1 variant beter is dan bij de route langs het bestaande
tracé , waar zelf zeer slechte stukken bij zitten.

Het aanleggen van een geheel nieuwe tracé die in zijn geheel gelijk zal werken, is makkelijker dan een half nieuw en half oud tracé, omdat deze onafhankelijk van elkaar werken en daardoor herstel onderhoud met zich mee gaat brengen.

Met het vroegtijdig melden van deze zachte bodem is voor het gebied boven het afwateringskanaal een ruimer budget uitgetrokken. “ Ondanks alle grote veranderingen, is er de wil om positief naar de politiek en projectteam toe te treden, om er samen sterker en mooier uit te komen. Immers de ligging is maar een onderdeel, de uitvoering maakt het verschil. De X1 is een compromis, met als doelstelling de gehele Eemsregio te versterken en ook nog duurzaam.

Advertenties