Appingedam – Alle basisscholen hebben sinds de jaren negentig de opdracht om zo weinig mogelijk kinderen naar het speciaal onderwijs te verwijzen. Dat is goed gelukt bij de basisscholen in onze regio.
Het verwijzingspercentage zakte van bijna drie procent naar minder dan één procent en ligt daarmee ruim onder het landelijk gemiddelde. Deze prestatie is met name te danken aan extra scholing van leerkrachten. Zij zijn door deze scholing beter in staat om kinderen die het leren moeilijk vinden beter te helpen. Er zijn speciale programma’s ontwikkeld voor moeilijk lerende kinderen en de expertise in de scholen is enorm verbeterd. Gelukkig maar, want door deze nieuwe aanpak die op vrijwel alle scholen goed gelukt is, kunnen veel kinderen die anders naar een school op afstand zouden moeten, nu toch op de school in de buurt blijven.
Maar er is ook een keerzijde in dit verhaal. Doordat er heel veel aandacht gericht is geweest op het moeilijk lerende kind, zijn de makkelijk lerende kinderen hier en daar onvoldoende begeleid. De aangeboden basisleerstof is voor deze groep kinderen te makkelijk. Daarom hebben leerkrachten op basisschool Jan Ligthart in Appingedam naast scholing voor het moeilijk lerende kind, ook scholing gevolgd in het begeleiden van het makkelijk lerende kind. Tijdens deze intensieve scholing is een aanbod ontwikkeld die meer dan voldoende uitdaging biedt aan kinderen die dit aan kunnen. Met deze aanpak worden de slimme leerders geen luie leerders. Zij mogen een deel van de basisstof overslaan en krijgen daarvoor in de plaats andere, voor hen meer uitdagende leerstof. De vereniging die dit begeleid heeft, is in juni bij basisschool Jan Ligthart geweest en heeft alle leerroutes die de school heeft, bekeken.
Hun conclusie is dat ze alle leerlingen passende leerstof aanbieden. De commissie is met name onder de indruk hoe de aanpak in de Jan Ligthart geborgd is. Als bewijs dat de school het aanbod ook voor het slimme kind goed op orde heeft, werden ze hiervoor in oktober gecertificeerd. Vanaf nu is obs Jan Ligthart naast ‘Rots en Waterschool’ en ‘Gezonde School’ ook ‘Begaafdheid Profielschool’ (BPS). Het is de tweede school in de provincie die deze erkenning behaald heeft.
Onderdeel van het begeleiden van de slimmeriken is het herkennen van deze groep leerlingen. Ze vragen direct bij de eerste schooldag extra informatie aan ouders. Na ongeveer zes weken hebben ze een gesprek over het kind met de ouder. Kinderen die opvallen worden in een aparte voor hen passende route gezet. Kinderen vinden dit ook leuk, want ze leren uitdagingen op hun werkniveau aan te gaan. Opdrachten die gegeven worden zijn ingewikkelder maar blijven speels. Het ene kind moet bijvoorbeeld in de winkel eten kopen terwijl het kind dat meer uitdaging nodig heeft zes producten moet halen waarmee je een warme maaltijd kunt maken. Gedurende de hele schoolperiode worden met alle kinderen twee keer per jaar doelen gesteld die ze moeten halen. Logischerwijs zijn de leerdoelen meer of minder moeilijk.
Om de voortgang te bewaken heeft de school een coördinator die verantwoordelijk is voor het aanbod van de kinderen in deze doelgroep. De coördinator overlegd met de intern begeleider wat de beste aanpak is. De voorgestelde aanpak wordt dan teambreed besproken en vervolgens al of niet aangepast, in de praktijk toegepast. In iedere bouw is een bouwcoördinator die de voortgang in de gaten houdt
Op dit moment is de school bezig met focus primair onderwijs. Dit houdt in dat alle doelen aan het eind van ieder schooljaar nogmaals heroverwogen worden. Deze doelen worden dan door de leerkracht in overleg met het kind en de ouders vastgesteld.
Wilt u eens zien hoe dit in de praktijk werkt dan ben u van harte welkom om een afspraak te maken. Ook is er informatie te vinden op www.jan-ligthart.nl