fbpx
10 C
Delfzijl
dinsdag 26 mei 2020
Home Politiek Nieuw LNG-achterschip voor de MS Münsterland gaat in productie

Nieuw LNG-achterschip voor de MS Münsterland gaat in productie

Farmsum – Op 14 mei 2020 is bij Koninklijke Niestern Sander BV in Farmsum/Delfzijl gestart met de productie van het ombouwproject van de Borkum-veerboot MS Münsterland. De scheepswerf kreeg, na een EU-brede aanbesteding, de opdracht voor het tweede conversieproject van de AG EMS-groep uit Emden, voor de ombouw van een conventionele veerboot naar een LNG-schip. De start van de productie symboliseert de eerste constructiefase waarin onderdelen voor de nieuwe romp worden vervaardigd, met behulp van de nieuwste technologien.

Met het zusterschip MS Ostfriesland is in 2015 de eerste omgebouwde LNG-veerboot in de EU al in de vaart gekomen. De aanpak van het project was destijds al een bijzondere mijlpaal. Want terwijl de MS Münsterland nu nog gewoon tussen de Eemshaven en het Waddeneiland Borkum heen en weer vaart, wordt in Farmsum het nieuwe achterschip met de nieuwe milieuvriendelijke technologie gebouwd. AG EMS CEO dr. Bernhard Brons benadrukt: “Het komt echt op een millimeter aan. Het huidige voorschip en het nieuwe achterschip moeten straks exact op elkaar passen”.

De MS Münsterland vaart voornamelijk tussen de Nederlandse Eemshaven en het eiland Borkum. Ondanks dat op de route tussen Emden en Borkum en tussen Cuxhaven en Helgoland al wordt gevaren op milieuvriendelijk LNG, blijft de rederij zich richten op duurzaamheid en een milieuvriendelijk scheepsontwerp. “We worden een First Mover genoemd en dat willen we ook graag blijven. Dat houdt in dat je niet alleen de eerste bent die LNG gebruikt, maar dit ook consequent verder ontwikkeld en nastreeft”, zegt CEO dr. Bernhard Brons.

De MS Münsterland wordt het derde schip binnen de AG EMS-groep die wordt aangedreven met het milieuvriendelijke vloeibare gas. LNG staat voor Liquefied Natuaral Gas. Een gas dat bestaat uit methaan en wordt afgekoeld tot -162 graden. Met LNG wordt de uitstoot van stikstofoxiden en zwaveloxiden verlaagd met respectievelijk 90% en 95%, kooldioxide met 20% en fijnstof met bijna 100%.

Koninklijke Niestern Sander BV overtuigde bij dit project door haar combinatie van scheepsbouw, constructie en reparatieservice. Het ontwerpwerk speelt een belangrijke rol. De nieuwe speciale techniken moeten straks naadloos op elkaar aansluiten. In het bijzonder de beide Wärtsilä hoofdmotoren.

Het is de bedoeling dat de MS Münsterland vanaf Pasen 2021, als LNG-schip, weer passagiers naar het eiland Borkum zal brengen.

Advertenties