Minister Bussemaker bezoekt Noorderpoortcollege Delfzijl in verband met scholenprogramma aardbevingsgebied

Delfzijl – Vandaag heeft minister Bussemaker ( ministerie OCW) een bezoek gebracht aan het Noorderpoort Noorderpoort Energy & Maritime in Delfzijl.

Zij heeft een bijeenkomst bijgewoond over het scholenprogramma in het aardbevingsgebied. Ze stelde zich op de hoogte van de bevingsschade die basis- en middelbare scholen oplopen in het aardbevingsgebied. Bij deze bijeenkomst, onder leiding van Hans Alders, waren de vertegenwoordigers van de elf gemeenten en schoolbesturen aanwezig.

Zo is de school aan de Duurswoldlaan nog maar vier jaar oud, maar is het niet bevingsbestendig. De school moet de komende tijd voor 4 miljoen euro worden verstevigd. Dat geldt ook voor 101 basisscholen in de regio. Sommige schoolgebouwen zijn zeer ernstig beschadigd. De schoolbesturen willen het het hele scholenbestand toekomstbestendig maken.

Voorzitter bestuurlijke stuurgroep Bé Schollema:
‘ Het is goed dat de minister van onderwijs, Jet Bussemaker, naar Groningen is gekomen. We hebben haar bijgepraat over de ontwikkelingen van het scholenprogramma in combinatie met de aardbevingsproblematiek. Met de toegezegde extra middelen van Minister Kamp, dit is inclusief 50 miljoen euro van minister Bussemaker, kunnen we aan de slag. We kunnen de scholen in onze regio niet alleen aardbevingsbestendiger maken, maar ook toekomstbestendig. Samen met de schoolbesturen, elf gemeenten en Nationaal Coördinator Groningen Hans Alders hebben we dit bedrag binnengehaald. Dit is een kans!. De uitdaging is nu om in vijf jaar tijd dit scholenprogramma af te ronden om te zorgen dat we toekomstbestendig onderwijs realiseren. Deze zomer gaan we het financiële arrangement per gemeente invullen om in het najaar te kunnen starten met de transitie. ‘

[gallery_bank type=”images” format=”thumbnail” title=”false” desc=”false” responsive=”true” display=”all” sort_by=”sort_order” special_effect=”none” animation_effect=”bounce” album_title=”false” album_id=”702″]

Back to top button