Marinus Tabak verkozen tot Plant Manager of the Year 2019

Eemshaven – Marinus Tabak van RWE Eemshaven is donderdagavond tijdens het congres Deltavisie uitgeroepen tot Plant Manager of the Year 2019. Daarmee is hij het nieuwe boegbeeld van de Nederlandse industrie. 

‘Actions speak louder than words’ is een uitspraak die de 36-jarige plant manager Tabak vaak gebruikt. ‘Je kunt veel kletsen over de energietransitie, maar het is beter om echt wat te doen. Wij hebben hier een project lopen om van kolen over te schakelen op biomassa en daarmee besparen wij 1,5 miljoen ton CO2 per jaar. Dat is enorm. We laten zien wat we kunnen doen en doen het ook.’ 

Volgens de jury is Tabak een open boek, communicatief zeer sterk, maar luistert hij vooral eerst naar anderen voordat hij ‘zijn’ mening verkondigt. De jury: ‘Hij formuleert zijn standpunten helder en concreet. Zijn werkzaamheden in de lokale politieke hebben hem geholpen om mensen van alle werkniveau’s te bereiken en aan te spreken. Hij is een verbinder en zoekt daarom ook thema’s die mensen bezighouden. In deze tijd waarin de politiek kolencentrales wil sluiten om de CO2-reductie te realiseren, spreekt hij veel met ongeruste mensen die niet begrijpen waarom juist de meest schone centrales moeten sluiten en waarvoor waarschijnlijk zeer vervuilende bruinkoolstroom in het buitenland moet worden aangekocht. Hij kan als geen ander mensen geruststellen en meenemen in zijn gedreven en visionaire ideeën.’ 

Beeld veranderen
Nu hij de verkiezing heeft gewonnen wil Tabak zich inzetten om het beeld van de industrie te veranderen. ‘Ik wil dat mensen met een positieve blik naar de industrie- en energiesector kijken. Als je nu het publieke debat bekijkt, is het net of wij als industrie niet nodig zijn en alsof mensen er alleen maar last van hebben. Dat is onzin. Wij zijn cruciaal en fundamenteel in de Nederlandse economie. Ik wil dat op een positieve manier belichten en laten zien wat voor rol wij kunnen spelen.’ 

Om het beeld te laten veranderen, moet de industrie volgens Tabak meer laten zien wat ze al doet. ‘We moeten daar veel opener over zijn. We moeten laten zien wat we leveren, wat we kunnen en ook vertellen wat onze uitdagingen zijn. En we moeten hulp vragen aan de maatschappij. We hebben elkaar nodig en die brug moeten we weten te slaan.’ 

Back to top button