Appingedam – Op maandag 8 februari waren Caro en Alex van Mach Mit/Actiegroep Duits aan de Pastorielaan om lessen voor de zes brugklassen te verzorgen. De bruggers moesten in groepjes opdrachten doen met een Duitse landkaart, een Duitse puzzel en met Duitse automerken. Ook deden ze een blinde proeverij van Duitse drankjes van Apfelschorle tot Bionade en Malzbier (0% alc.). Er moesten opdrachten worden gemaakt en per klas kreeg de winnende groep een lekkere chocoprijs.
Mach mit/Actiegoep Duits is een initiatief van het Goethe Instituut, dat wereldwijd de Duitse taal en cultuur promoot. Voor Nederlanders is Duits een relatief eenvoudige taal. Duits en Nederlands komen voort uit dezelfde oude Germaanse taal. Er is daardoor veel verwantschap in woordenschat, zinsopbouw en grammatica. Nederlanders kunnen daardoor in korte tijd relatief goed Duits leren.
Duitsland is de belangrijkste economische partner van Nederland. Drie jaar geleden werd er voor 157 miljard euro tussen beide landen verhandeld. Beheersing van de Duitse taal is daarom heel belangrijk. Slechte communicatie tussen handelspartners kost onze economie jaarlijks miljarden euro’s aan orders. De Kamer van Koophandel hamert daarom al jaren op uitbreiding van het vak Duits in het VO en in het MBO. Goede Duitse taalvaardigheid verhoogt de kans voor jongeren op de arbeidsmarkt, zeker in het grensgebied. “Englisch ist ein Muss, Deutsch ist ein Plus”.
De lessen van Mach Mit aan de brugklassers gingen helemaal in het Duits. Caro kwam uit Thüringen en Alex uit Beieren. Ze kenden maar een paar woorden Nederlands. Het was leuk om te zien hoeveel onze leerlingen na een half jaar Duitse les al verstonden.