Siddeburen – Donderdag hebben zo’n 55 leerlingen van de Rutger Kopland School in Siddeburen werkstukken gemaakt tijdens de projectweek van Goud Grunn. Wethouder Verschuren van de gemeente Midden-Groningen kwam langs om de werkstukken te bekijken.
Tijdens de projectweek Goud Grunn krijgen de leerlingen (gast)lessen over de Groninger aardbevingen en alles wat daarmee samenhangt: ondergrond, techniek, achtergrond gaswinning, schade, bevingsbestendiger, levensloopbestendig en energieneutraal bouwen en wonen, de versterkingsopgave, de sociale impact en ze gaan op excursie.
De ideeën liepen uiteen van het ontwerp van een welkomstboog bij het binnenrijden van de gemeente tot een manier vinden waarop je energie kunt opwekken met waterstof. Ook was er een robot ontworpen die naar de patiënten thuis toe gaat om medicatie te brengen.
Wethouder Verschuren was zeer onder de indruk van de ideeën die de leerlingen hadden. ‘Mooi om te zien dat door dit project de leerlingen met hun toekomst bezig zijn.’: volgens wethouder Verschuren.
Project Goud Grunn
EPI-kenniscentrum coördineert voor voortgezet onderwijs scholen in de provincie Groningen het project Goud Grunn. In 2107 startten we hier mee, samen met Vereniging Groninger Dorpen en BuildinG. We willen de jongeren in het aardbevingsgebied betrekken bij ontwikkelingen in hun regio. Er zijn immers veel kansen, bijvoorbeeld als het gaat om bouwen, duurzaamheid, levensloopbestendig wonen en energietransitie. Vereniging Groninger Dorpen en BuildinG zijn nog steeds betrokken bij Goud Grunn en verzorgen een aantal programma-onderdelen.
“Hoe wil ik dat mijn dorp of stad eruitziet over tien tot twintig jaar?” Met deze vraag dagen we de jongeren uit om na te denken over hun toekomst.
Het doel van Goud Grunn is om jongeren een stem te geven in de plannen die bestuurders in hun gemeente maken voor de toekomst. Door Goud Grunn zijn scholieren zich bewuster van actuele technische en sociaal-maatschappelijke uitdagingen in hun direct omgeving. Door kennis met ze te delen over ontwikkelingen en aandacht te geven aan de positieve kwaliteiten van hun leefomgeving, kunnen ze deze benoemen en onderzoeken.
Prijzen
De docenten nomineren de beste werkstukken van hun school voor een vakjury- en publieksprijs. Van de genomineerde projecten worden filmpjes gemaakt, waarop online gestemd kan worden.
De winnaars worden tijdens een feestelijk uitreiking op 12 juni 2020 bekend gemaakt. De ideeën van de jongeren worden zoveel mogelijk gedeeld met bestuurders, zodat zij die kunnen meenemen in hun plannen.

