Nederland – Zodra de zon weer meer gaat schijnen en de dagen weer langer worden, willen mensen er ook weer meer op uit. Lekker op een terrasje zitten of uit eten met vrienden. Het is dus zaak om ervoor te zorgen dat jouw restaurant of lunchroom er klaar voor is. Dat doe je door je terras lekker op te frissen en eens kritisch te kijken naar het meubilair. Misschien kan dat ook wel een opknapbeurt gebruiken. En dan is het wachten op de gasten. Je kunt het jezelf makkelijk maken door je gasten de mogelijkheid te geven om alvast online een tafeltje te reserveren.
De voordelen van een reserveringssysteem
Als je gebruikmaakt van een online reserveringssysteem dan heeft dat als groot voordeel dat je vooraf weet met hoeveel gasten je rekening moet houden. Dat is handig voor de personeelsplanning maar ook voor de inkoop van producten om je gerechten te maken. Er zijn wel horecaondernemers die bij reservering een aanbetaling vragen om de hoeveelheid no-show boekingen te verkleinen. Als je verhinderd bent om uit eten te gaan, laat het dan even weten aan het restaurant zodat ze jouw tafel aan andere gasten kunnen geven.
Een nieuwe menukaart
Ieder restaurant heeft zijn speciale gerechten waarvoor mensen soms van heinde en verre komen. Die moet je natuurlijk niet van de kaart halen. Als jouw saté alom geroemd wordt of als mensen nergens anders dan in jouw lunchroom die heerlijke salade kunnen bestellen, dan moet je daar niets aan veranderen. Maar verandering van spijs doet wel eten. Dus het kan helemaal geen kwaad om de menukaart aan het begin van het terrassenseizoen eens kritisch door te nemen of er misschien wat gewijzigd kan worden. Bedenk daarbij bijvoorbeeld dat steeds meer mensen geen vlees eten. Er zijn tal van heerlijke vegetarische gerechten die een aanwinst zijn voor je menu. Hiermee kun je wellicht een geheel nieuwe doelgroep qua klanten aanspreken waardoor je tafeltjes nog vaker bezet zijn.
Laat je informeren over een reserveringssysteem
Het bedrijf booq Solutions is gespecialiseerd in reserveringssystemen voor de horeca en andere uitgaansgelegenheden. Klanten kunnen via de website een tafel reserveren, maar als je dat wilt kan het ook via sociale media of via Google. Mensen die in een voor hen onbekende stad zijn laten Google Maps soms zoeken naar een locatie waar ze kunnen eten. Dan is het handig als er gelijk een tafel kan worden gereserveerd via een online systeem. Jij ziet op de zaak in een oogopslag hoeveel gasten je kunt verwelkomen vandaag. Natuurlijk is het mogelijk om zelf reserveringen toe te voegen, als deze bijvoorbeeld telefonisch binnenkomen. Je kunt een vrijblijvende demonstratie van een digitaal reserveringssysteem aanvragen. Op die manier zie je hoe het werkt en kun je beoordelen of dit voor jouw zaak een goede oplossing kan zijn. Als je het systeem in gebruik neemt kun je uiteraard rekenen op snelle hulp bij problemen of als er een storing optreedt. Uiteraard zijn de systemen veilig als het gaat om het beschermen van de persoonlijke gegevens van je gasten.