Siddeburen – Donderdag 5 september presenteerden de leerlingen van klas 1 van de Rutger Kopland School in Siddeburen hun ontwerp voor de invulling van het plein van het multifunctioneel centrum(MFC) in Siddeburen, dat tevens dienst doet als hub voor het openbaar vervoer vanuit de regio.
De eerstejaars leerlingen zijn nog maar net gestart op hun nieuwe school. Nieuwe omgeving, nieuwe docenten en klasgenoten en een lesrooster waarbij je iedere les wisselt van lokaal. Wat ook nieuw is, is dat je als klas gevraagd wordt een plein van het multifunctioneel centrum in Siddeburen te ontwerpen in opdracht van het bestuur van MFC Siddeburen, Biblionet Groningen en de Provincie Groningen. Voor het openbaar vervoer vanuit de regio doet het MFC ook dienst als hub. Een mooie samenwerking in de regio en voor de regio.
De opdracht
Op maandag 2 september bezochten de leerlingen de locatie MFC Siddeburen. Hier werden ze ontvangen door Jan Onne Bosman (bestuurslid MFC Siddeburen) en Hindrik de Haan (Trainee Openbaar Vervoer Provincie Groningen). De opdracht was na te denken over de functies die het plein volgens hen moet vervullen voor het dorp en hoe die een vorm moet krijgen.
De ideeën zijn uitgewerkt in de videogame Minecraft In de dagen daarna werkten ze hun ideeën, onder begeleiding van Arnoud Wilpstra van Biblionet Groningen en de docenten Diddy Pijpker, Niels Joostens en Maarten Hoogeveen, virtueel op locatie uit in de videogame Minecraft. Drie groepen leerlingen presenteerden hun ontwerp op donderdag 5 september aan de opdrachtgevers en aan de pers. De opdrachtgevers bepaalden uiteindelijk welke ideeën meegenomen werden naar het definitieve ontwerp.
Definitief ontwerp
Tijdens het project hebben de leerlingen leren overleggen, samenwerken, zich verplaatsen in anderen mensen zoals de gebruikers van het plein (ik maak een liftje, zodat mensen met een rolstoel makkelijk naar binnen kunnen), nadenken over infrastructuur (de witte strepen van ons zebrapad geven licht als je erop gaat staan) en het presenteren aan opdrachtgevers. De opdrachtgevers hebben veel ideeën opgedaan voor het definitieve ontwerp. ‘Natuurlijk is een glazen tunnel niet uitvoerbaar, maar jullie hebben ons wel op ideeën gebracht’; zei één van de opdrachtgevers.
De leerlingen kregen complimenten over hoe goed ze met de feedback om konden gaan. Door gebruik te maken van Minecraft konden de opdrachtgevers zich iets voorstellen bij de ideeën, hoe het plein er uit moet komen te zien, volgens de leerlingen.
In en voor de regio
Jongeren worden vaak niet betrokken als het gaat om het inrichten van gebieden. In Siddeburen gebeurt dit op initiatief van Biblionet Groningen en de Provincie Groningen wel. Jongeren hebben waardevolle ideeën en zij zijn immers de gebruikers van het MFC en de hub van nu en in de toekomst. Biblionet Groningen en de Rutger Kopland School zetten met dit project in op digitale geletterdheid. Jongeren gaan op zoek naar informatie, doen onderzoek ter plekke, praten met experts en zetten hun ideeën om in een digitaal ontwerp. Daarbij moeten ze creatief zijn, goed samenwerken en hun oplossing kunnen pitchen.
