Weiwerd – Het project ‘De verdwenen dorpen’ is een terugkerend project bij het vak CKV op het Rudolph Pabus Cleveringa Lyceum. De havo-leerlingen van klas 4 leren hierbij veel over de geschiedenis van hun omgeving en de verdwenen dorpen Oterdum, Heveskes en Weiwerd. Het project wordt ondersteund door Stichting IVAK.
Gedurende drie weken gaan de leerlingen aan de slag met de vraag: ‘Wat is er met deze dorpen gebeurd?’. Ze doen onderzoek, gaan ter plekke op verkenning en maken hier een verslag van.
Liesbeth Kruizinga, docent CKV: ‘Het werd tijd om een andere invulling aan dit project te geven. Hiervoor heb ik contact gezocht met het IVAK. Zij ondersteunen scholen bij het geven van cultuuronderwijs en bemiddelen tevens richting gastdocenten. Samen hebben we het project vormgegeven. Via het IVAK werd vervolgens verbinding gelegd met bijpassende instellingen en kunstenaars die meer inhoud konden geven aan het project’. Tijdens de kick-off vertelden Groningen Seaports, het Waterschap Hunze en Aa’s, oud-bewoners en historicus Beno Hofman de leerlingen over de geschiedenis van de dorpen. Daarna gingen ze zelf op onderzoek uit en bezochten ze de plekken waar de dorpen hebben gestaan.
Workshops
Tijdens de workshop-ochtend op vrijdag 31 mei maken de leerlingen een “monument” voor de verdwenen dorpen. Sommige leerlingen maken een beeldend kunstwerk, anderen gaan aan de slag met muziek, poëzie, fotografie en architectuur. Het resultaat: veel kennis over de regio en een diversiteit aan monumenten voor de verdwenen dorpen.
Documentaire
Terwijl de leerlingen werken aan dit project zal filmer Josje Kobès van Studio Frontaal gedurende de lessen een korte documentaire maken van alle activiteiten. Deze documentaire wordt vertoond in het MuZeeaquarium in Delfzijl tijdens de tentoonstelling over de verdwenen dorpen. Deze tentoonstelling wordt geopend op vrijdag 31 mei. De documentaire zal ook op de websites van het Rudolph Pabus Cleveringa Lyceum en IVAK verschijnen.
in 1 minuut te lezen