Groningen – Biblionet Groningen, de provinciale ondersteuningsinstelling met 37 bibliotheken in het Groningse ommeland, publiceert vandaag haar Jaarbeeld. In het Jaarbeeld, dat te vinden is op www.bibliotgroningen.nl/jaarbeeld, kijkt de organisatie terug op een veelbewogen coronajaar, waarin de Groningse bibliotheken online een grote ontwikkeling hebben doorgemaakt.
Het Jaarbeeld is de publieksversie van het jaarverslag, dat later dit jaar verschijnt. Naast de kerncijfers bevat het 11 verhalen over de hoogtepunten van 2020. Rachel van den Hoogen, bestuurder van Biblionet Groningen, blikt tevreden terug: “Ondanks het feit dat de bibliotheken vanwege de coronamaatregelen langere tijd dicht of slechts beperkt open waren, hebben we in 2020 veel gerealiseerd. Zoals de afhaal- en bezorgservice, de omzetting van fysieke activiteiten naar online varianten, en de uitbreiding van ons online aanbod op alle programmalijnen en voor alle leeftijden. Iedereen die vóór corona gebruikmaakte van de diensten van de bibliotheek heeft dit ook tijdens corona kunnen doen. Ook oudere en digitaal minder-vaardige leden, die we hebben ondersteund met persoonlijk en telefonisch advies.”
Online activiteiten
“Tijdens de eerste lockdown is BiebLab, ons YouTube-kanaal voor kinderen, voluit gegaan. Hiermee boden we kinderen in de basisschoolleeftijd afleiding en activiteiten die ze thuis konden (mee)doen. Scholen zetten de filmpjes in als huiswerk en ouders waren blij met de ondersteuning. Boekeloere, onze gratis boekenclub op Facebook, zag het aantal meelezers in 2020 stijgen tot meer dan 500. Samen lazen en bespraken ze zes boeken, begeleid door filmpjes van de schrijvers zelf en afsluitende live interviews. Ook van het Online Taalhuis, de online workshops en telefonische spreekuren is goed gebruik gemaakt. En zelfs in het coronajaar zijn vruchtbare samenwerkingen van de grond gekomen. Onder andere met de Veiligheidsregio Groningen, woningcorporatie Acantus, scholen en welzijnsorganisaties.”
Lof voor de medewerkers
Rachel heeft alle lof voor de medewerkers en vrijwilligers van Biblionet Groningen: “Zij stonden bij de eerste lockdown meteen in de wat-kan-er-wél-stand. En wie z’n eigen werk niet kon doen, sprong bij op afdelingen waar de druk hoog was. Het was hartverwarmend om te zien dat alle inspanningen om onze leden van boeken en ontwikkelmogelijkheden te voorzien zo werden (en worden) gewaardeerd. Vaak vonden we bedankkaartjes of repen chocolade in de brievenbus en na online workshops regende het complimentjes. De bibliotheek heeft duidelijk een plek in het leven van veel mensen. Ze missen hun dagelijkse krant aan de leestafel, hun wekelijkse bezoekje én de contacten met onze medewerkers en vrijwilligers. En dat is wederzijds! Maar door alles wat we wél kunnen aanbieden, voelt de bieb voor velen toch dichtbij.”