De verschuiving naar gezonder snoep

Nederland – Sinds een aantal jaren let de consument steeds meer op de lijn, worden er gezondere keuzes gemaakt en is goede voeding een steeds belangrijker onderdeel van ons dagelijks leven aan het worden. Je ziet het direct in de supermarkt: de schappen puilen uit van de superfoods en “gezonde” ingrediënten worden te pas en te onpas toegevoegd aan elk product.

Maar hoe zit het eigenlijk met snoep? Zoals iedereen weet zit er vaak veel suiker in snoep waardoor je automatisch goed moet opletten hoeveel je consumeert. Daarnaast zijn er nog een aantal andere ingrediënten waar je op zou kunnen letten als je gezonder wilt leven. Dit artikel behandelt de verschillende eetwissels die producenten zouden moeten maken om snoepjes gezonder te maken.

Arabische Gom vs Gelatine

Als eerste wordt er vaak gelatine gebruikt voor de productie van snoep. Gelatine is een product wat gebruikt wordt als bindmiddel en vaak gemaakt wordt uit dierlijke ingrediënten. Het is een eiwitproduct wat vrijkomt bij de hydrolyse van collageen en gewonnen wordt uit slachtafval (voornamelijk dierlijke huiden en botten). Hierdoor is het niet geschikt voor vegetariërs en veganisten. Ook groepen die alleen kosjer of halal eten, mogen vaak geen gelatine.

De laatste jaren zie je het gebruik van Arabische Gom (Latijn: Gummi Arabicum) veel meer – dit product wordt gewonnen uit Acaciabomen en is dus helemaal natuurlijk. Als er een stuk bast van de boom verwijderd wordt, produceert de boom zelf een harsvormige substantie die later weer afgestoken kan worden. Arabische Gom is ook een van de oudste vormen van bindmiddelen, zelfs de Egyptenaren gebruikten het al meer dan 5000 jaar geleden! Mooie vervanger, dus.

Suiker vs Maltitol en andere Polyolen

Waar gelatine niet echt slecht is voor je gezondheid, is suiker dat wel echt. Daarom zien we steeds vaker dat fabrikanten alternatieven kiezen, zoals Maltitol, Stevia of andere polyolen. Deze suikervrije snoepjes winnen de laatste jaren met name aan populariteit door het lagere aantal calorieën. Vooral suikervrije drop doet het goed – daar zitten vaak maar liefst 37% minder calorieën in (gebaseerd op onderzoek naar de dropjes van het merk De Bron).

Suikervrije drop en diabetes

Daarnaast is suikervrije drop vaak koolhydraatarm en levert Stevia bijvoorbeeld geen calorieën. Toch is er reden om even goed op te letten, zeker als je diabetes hebt, bijvoorbeeld. Het is namelijk niet zo dat suikervrije drop geen invloed heeft op je bloedsuikerspiegel! De glycemische index van voedsel geeft aan in hoeverre jouw lichaam reageert op een suikervervanger. In het geval van maltitol is dat cijfer 35 in tegenstelling tot reguliere suiker wat een glycemische index heeft van 65. Dat wil dus alleen zeggen dat Maltitol minder effect heeft op je bloedsuiker, maar niet dat het geen effect heeft. Goed blijven opletten dus!

Kun je snoep eten tijdens je dieet?

Vooropgesteld, snoep eten is absoluut niet gezond. Als je echt wilt afvallen, moet je zorgen dat je in een zogenaamd calory deficit zit, wat betekent dat je minder calorieën binnenkrijgt dan de standaardwaardes. Diëten zijn er vaak op ingesteld dat je alle belangrijke bouwstoffen binnenkrijgt door zoveel mogelijk gezonde, natuurlijke voeding binnen te krijgen. Betekent dat dan dat je geen snoep meer mag eten? Niet perse. Als je puur en alleen let op het aantal calorieen, dan is suikervrij snoep niet perse een slechte keuze. Maar goed, het ligt allemaal aan de hoeveelheid. Eet jij elke dag een zak (suikervrij) snoep leeg, dan is de kans dat je veel gaat afvallen niet heel groot. Geniet met mate!

Aardappelzetmeel vs Tarwezetmeel

Vaak kunnen mensen die een glutenallergie hebben, geen snoep eten. In veel snoep (drop met name) wordt tarwezetmeel gebruikt. Vaak omdat het goedkoper is! Nu is er op zich niets mis met tarwezetmeel, behalve als je glutenintolerant bent (Coeliakie). Dan kun je er echt ontzettend veel last van krijgen. Natuurlijk heb je ook producenten zoals Klepper en Klepper die het goede voorbeeld geven en dit ingrediënt vervangen door aardappelzetmeel. Geen verschil in smaak – maar nu is de drop glutenvrij.

Samen werken we aan een gezondere wereld

Vooropgesteld, snoepen is absoluut niet gezond. Verre van. Maar we kunnen het wel beter maken dan dat het is, door te streven naar het gebruik van ingrediënten van hogere kwaliteit en het omwisselen van bepaalde ingrediënten door betere vervangers.

De keerzijde is dat we wellicht wat meer moeten gaan betalen voor ons snoep. Eigenlijk is dit niet te voorkomen, alle producten worden elk jaar duurder en er moet ook gecompenseerd worden voor inflatie. Maar is het niet verstandiger om weg te bewegen van de massaproductie en door onze aankopen de gezondere alternatieven te stimuleren?

Back to top button