Nederland – Dat de horeca het zwaar heeft gehad tijdens corona viel niet te missen. Niet één, maar twee keer moesten ze de deuren sluiten en mochten ze geen gasten ontvangen. Als bedrijf kan dit de genadeslag zijn, en dit is dan ook voor een aantal zaken zo geweest. Maar hoe gaat het nu met de horeca?
We zijn al een tijdje van de lockdown af, de inflatie houdt ons nu meer in zijn greep dan corona. Heeft dit ook invloed op restaurants, cafés en andere horecazaken? We hebben het voor je uitgezocht.
Reserveren verplicht
Tijdens corona was je verplicht te reserveren voordat je bij een restaurant kon eten. Daar zitten natuurlijk ook goede kanten aan. Zo wisten restaurants precies waar ze aan toe waren en werden er mogelijkheden gecreëerd voor andere bedrijven om digitale reservatiesoftware te maken. Een voorbeeld van een restaurant reserveringssysteem is Quandoo. Bij aangesloten restaurants kun je eenvoudig online reserveren en er zeker van zijn dat er een plekje is.
Reserveren is nu natuurlijk al lang niet meer verplicht en je kunt bijna overal op de bonnefooi aankomen. Om er zeker van te zijn dat je een tafeltje hebt, kun je misschien beter van tevoren reserveren. Het zou zonde zijn als je niet bij je favoriete plek terecht kunt!
Lage winst
Inflatie en stijgende prijzen zijn een dagelijks terugkerend thema in het nieuws. Toch lijken deze onheilspellende boodschappen geen invloed te hebben op het gedrag van de Nederlandse burgers. De omzet van de horeca stijgt en vaak zitten restaurants vol. Maar omzet is geen winst en ondanks de bezette tafels heeft de horeca het nog steeds moeilijk. Ook voor de horeca zijn prijzen gestegen en corona heeft ook gezorgd voor betalingsachterstanden.
Maar natuurlijk moeten we ook nog even wachten op het mooie weer. Zon zorgt voor volle terrassen en gezellige drukte. Ondanks dat 2023 ook geen gemakkelijk jaar zal zijn voor de horeca, zullen ze in ieder geval meer gasten ontvangen dan in de coronajaren.
Lokale ondersteuning
Elk jaar organiseert Eemsdelta het Toeristisch Café Eemsdelta. Dit jaar was dat op 11 april 2023 in Delfzijl. Tijdens deze bijeenkomst praten ambtenaren, ondernemers, medewerkers van Eemsdelta en anderen met elkaar over de toekomst en hoe ondernemers hierop kunnen inspelen. Deze bijeenkomsten zijn altijd een groot succes en er wordt tussen de aanwezigen veel informatie uitgewisseld.
Om de horeca weer terug te brengen naar het niveau van voor corona, zal er ook steun van de overheid nodig zijn. Strenge maatregelen, zoals we die hebben gezien tijdens corona, kunnen ervoor zorgen dat zaken noodgedwongen moeten stoppen. Natuurlijk is er tijdens corona ook steun geweest, maar vaak was dit niet genoeg om alle verliezen te overbruggen.
Personeelstekort
Eén van de grootste knelpunten van de horeca is het personeelstekort. Er is een ernstig tekort aan professioneel opgeleid horeca personeel. Op dit moment zijn er 440.000 mensen in de horeca werkzaam, een groot deel hiervan zijn nieuwe, jonge mensen. Een probleem is dat jongere mensen het horecawerk steeds vaker zien als een tijdelijke baan, bijvoorbeeld tijdens de studie. Na een aantal jaar verdwijnen deze mensen weer uit de horecawereld en moeten restaurants en andere zaken weer nieuw personeel inwerken.
Het is dus aan de werkgever om zijn uiterste best te doen personeel te binden en vast te houden. Werken in de horeca is uitdagend en er zijn zeker mogelijkheden voor een lange carrière en doorgroeimogelijkheden.
De toekomst van horeca
Vroeger ging je maar enkele keren per jaar uit eten, als je al uit eten ging. Tegenwoordig komt het veel vaker voor dat mensen in een restaurant eten of een terrasje pakken. We zouden het daarom best zien gebeuren dat we in de toekomst nog veel vaker uit eten gaan, de broodtrommel blijft thuis.
De horeca is zich steeds verder aan het ontwikkelen met nieuwe technologie. Denk bijvoorbeeld aan interactieve tafels, robots om de vuile vaat naar de keuken te brengen en andere automatisering stappen. Horeca is niet weg te denken uit ons leven en het zal daarom ook niet verdwijnen. Wel zullen er aanpassingen gedaan moeten worden om mee te gaan met de tijd. We denken dat uiteindelijk de papieren menukaarten zullen verdwijnen, zodat je digitaal precies aan kunt geven wat je wil eten of drinken.