fbpx
17.2 C
Delfzijl
zaterdag 04 juli 2020
Home 112-nieuws Basisschoolleerlingen groepen 3 en 4 in de Eemsdelta krijgen les over brandveiligheid

Basisschoolleerlingen groepen 3 en 4 in de Eemsdelta krijgen les over brandveiligheid

Delfzijl – Afgelopen maand is het project Smokey de Schatkist gestart in cluster Eemsdelta (werkgebied  gemeenten Delfzijl, Eemsmond, Appingedam en Loppersum). Het is een voorlichtingsprogramma om brandveiligheid bij jonge kinderen en hun omgeving onder de aandacht te brengen. Blusgroep Delfzijl is bij OBS ’t Zigt gestart om de leerlingen van de groepen 3 en 4 op speelse manier vertrouwd te maken met brandveiligheid in de eigen omgeving. Van de 44 aanwezige basisscholen in dit cluster, zijn er 29 scholen die aan het project meedoen.

Speciale lespakketten 

Er zijn twee Smokey projecten namelijk ‘Smokey komt Logeren’ en ‘Smokey de Schatkist’. Voor de Smokey projecten zijn speciale lespakketten ontwikkeld. Deze pakketten bieden de kinderen uit de groepen 1 tot en met 4 en hun ouders en verzorgers, en soms zelf de grootouders, op een informatieve en speelse manier informatie om vertrouwd te raken met brandveiligheid binnen de eigen leefomgeving. Met behulp van de speciaal ontwikkelde werkbladen, kunnen de kinderen samen met de ouders/verzorgers of grootouders spelenderwijs onderzoeken of hun eigen woning wel brandveilig is en wordt er inzicht verkregen over de mate van brandveiligheid in de thuisomgeving. Smokey is een beeldmerk van de brandweer en staat symbool voor brandveiligheid.

Brandveiligheid

Brandweer Groningen wil het bewustzijn rondom brandveiligheid (en de rookmelderdichtheid onder de inwoners van Groningen) vergroten. Met de Smokey campagne wil de veiligheidsregio meerdere doelen bereiken. In de eerste plaats gaat het natuurlijk om de kinderen. Er wordt getracht dat zij zich op latere leeftijd meer bewust zijn van de risico’s van brand. Maar bij deze campagne worden ook nadrukkelijk de ouders/verzorgers betrokken, zodat zij samen met de kinderen de brandveiligheid binnen het gezin bespreekbaar maken.

Advertenties