Eemshaven – Als alles mee zit is rijdt april 2018 de eerste trein over het spoor tussen Groningen en Roodeschool door naar de Eemshaven. Om dit mogelijk te maken verlengt Prorail het spoor en worden er twee nieuwe stations gebouwd. VolkerRail werkt hier in opdracht van ProRail aan het spoor en Knipscheer Rail-Infra heeft de opdracht voor de stations gekregen.
Goede verbinding
De trein uit Groningen rijdt straks een aantal keren per dag direct door naar de Eemshaven. In het laagseizoen drie keer per dag, in het hoogseizoen vier keer. Ook sluiten de treinen aan op de boten. Toeristen die op weg zijn naar Borkum, of mensen die in de Eemshaven werken kunnen straks makkelijk per trein naar de haven.
Drie kilometer nieuw spoor
Prorail verlengt het spoor tussen Roodeschool en Eemshaven met drie kilometer. Ook wordt een bestaand stuk spoor aangepast, zodat het geschikt is voor reizigerstreinen. Daarvoor is het nodig om de beveiliging van het (goederen)spoor te upgraden.
Twee nieuwe stations
In Roodeschool krijgt het station een nieuwe plek. En in de Eemshaven wordt een nieuw station gebouwd.
Planning
In het voorjaar van 2017 is prorail begonnen met het aanpassen van het bestaande spoor en het aanleggen van het nieuwe spoor. Tegelijkertijd gingen ze aan de slag met de bouw van het station in Roodeschool en de Eemshaven. In april 2018 zijn de stations en het spoor af en kan de eerste trein gaan rijden.
ProRail werkt aan spoorlijn Roodeschool-Eemshaven in opdracht van de provincie Groningen. Ze werken samen met het ministerie van Infrastructuur en Milieu, Groningen Seaports, AG Ems, Arriva, de gemeente Eemsmond, regio Groningen Assen, Stadt Borkum, Landkreis Leer, EDR/Land Niedersachsen en de Kamer van Koophandel Noord. Het project wordt via het INTERREG IV A-programma Deutschland-Nederland medegefinancierd uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO).