• Contactpagina
  • Adverteren
  • Nieuws insturen
  • Over ons
  • Privacybeleid
zaterdag 15 november 2025
Eemskrant.nl | Nieuws uit de regio Eemsdelta
  • Homepage
  • Nieuws uit
    • Gemeente Eemsdelta
    • Gemeente Het Hogeland
    • Gemeente Midden-Groningen
    • Provincie Groningen
    • Landelijk nieuws
  • 112-nieuws
  • Agenda tips
  • Contactpagina
    • Nieuws insturen
    • Adverteren
    • Archief
Niks gevonden
Bekijk alle resultaten
  • Homepage
  • Nieuws uit
    • Gemeente Eemsdelta
    • Gemeente Het Hogeland
    • Gemeente Midden-Groningen
    • Provincie Groningen
    • Landelijk nieuws
  • 112-nieuws
  • Agenda tips
  • Contactpagina
    • Nieuws insturen
    • Adverteren
    • Archief
Niks gevonden
Bekijk alle resultaten
Eemskrant.nl | Nieuws uit de regio Eemsdelta
Homepage 112-nieuws

Veilig Verkeer Nederland: ‘Maak van 80km-wegen 60km-wegen’

2 maart 2023 11:45
Leestijd: 3 minuten om te lezen
A A
Deel op FacebookDeel op WhatsappDeel op Telegram

Nederland – Veilig Verkeer Nederland is van mening dat 80km/uur wegen die niet aan de inrichtingseisen voldoen moeten worden teruggebracht naar 60km/uur- wegen. Op 60- en 80km/uur-wegen waarvoor provincies als wegbeheerder verantwoordelijk zijn, vindt in Nederland jaarlijks 41% van de dodelijke verkeersongevallen plaats. Snelheid speelt een belangrijke rol bij ongevallen en dat geldt zeker ook voor deze wegen: 60- en 80km/uur-wegen zijn over het algemeen niet optimaal veilig en geloofwaardig ingericht. Met de overheid is gekozen voor de zogenoemde risico-gestuurde aanpak en dan past het niet dat op een weg met bomen op 60 cm afstand, 80 km gereden mag worden.

Uit de ongevallenregistratie van de politie (BRON) blijkt dat 41% van de dodelijke verkeersongevallen in Nederland plaatsvindt op 60- en 80km/uur-wegen.  In het kader van de Provinciale Statenverkiezingen is het volgens Veilig Verkeer Nederland belangrijk om te kiezen voor de politieke partijen die het beste voor hebben met het blijvend verhogen van de verkeersveiligheid. Uit een onderzoek in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen in 2021 onder 1.000 kiesgerechtigden bleek dat 57% het belangrijk vindt dat de politieke partij waarop gestemd wordt nadenkt over de verkeersveiligheid.

Snelheidshandhaving met een gerede subjectieve pakkans blijft nodig
Naast een geloofwaardige weginrichting is snelheidshandhaving een belangrijk middel om snelheden te reduceren. Snelheidshandhaving is de laatste jaren onder druk komen te staan waardoor de subjectieve pakkans is afgenomen. Innovaties zoals Intelligente snelheidsassistentie (ISA) heeft een groot effect op de rijsnelheid en dus op de verkeersveiligheid, waarbij het effect van een dwingende ISA, waarbij het voertuig niet harder kan dan de limiet, groter is dan dat van een waarschuwende ISA. Trajectcontroles, mobiele onbemande controlesystemen en hogere boetes voor excessieve overtreders die kunnen zorgen voor effectievere handhaving, lijken vooral te zijn voorbehouden aan het hoofdwegennet. Dit terwijl ze mogelijk ook kansen bieden voor 60- en 80km/uur-wegen. Ook BOA’s zouden ingezet kunnen worden om een grotere subjectieve pakkans te creëren.  

Menselijk falen is de grootste oorzaak
Maar liefst 95% van alle verkeersongevallen ontstaan als gevolg van menselijk falen. Weggebruikers die het niet zo nauw nemen met de voorgeschreven maximum snelheid. Automobilisten rijden vaak harder dan de limiet, bijvoorbeeld omdat ze haast hebben, omdat ze het leuk vinden, omdat ze meerijden met de stroom, of zonder dat ze het in de gaten hebben. Over het algemeen wordt ervan uitgegaan dat bijna een derde van de dodelijke ongevallen te maken heeft met een te hoge of een niet aan de omstandigheden aangepaste snelheid. Van het totaal aantal van 8.1 miljoen verkeersboetes in 2022 werden er maar liefst 6.5 miljoen opgelegd voor te hard rijden.

Onveilige verkeerssituaties melden bij het VVN-Participatiepunt
Verkeerssituaties die door belanghebbenden als gevaarlijk worden ervaren kunnen altijd worden gemeld bij het VVN-Participatiepunt.Een online platform waar bewoners meldingen van verkeersonveilige situaties kunnen maken die zij ervaren in hun directe woonomgeving of daarbuiten. Om deze vervolgens op basis van advies van Veilig Verkeer Nederland in constructief overleg met melders en gemeente of provincie op te lossen.  

Deel36VerstuurDeel
Vorige bericht

Lezing over ‘Astrochemie en de Oorsprong van het Leven’ in Appingedam

Volgende bericht

Noorderzijlvest duurste waterschap van het Noorden

Verwante berichten

112-nieuws

Automobilist rijdt door afzetting N33 bij Appingedam en strandt op Eelwerderbrug

15 november 2025 10:49
112-nieuws

Scholier lichtgewond bij aanrijding in Meedhuizen

14 november 2025 09:52
Volgende bericht

Noorderzijlvest duurste waterschap van het Noorden

Eemskrant.nl is een regionale nieuwswebsite die zich richt op de gemeente Eemsdelta en omliggende gebieden zoals de gemeenten Midden-Groningen en het Hogeland. De site biedt dagelijks actuele berichten over uiteenlopende onderwerpen, waaronder politiek, 112-nieuws, cultuur, sport en lokale evenementen. Naast serieuze nieuwsitems besteedt Eemskrant.nl ook aandacht aan positieve en menselijke verhalen die de regio.

Follow us

Categorieën

  • 112-nieuws
  • Agenda tips
  • DelfSail
  • Gemeente Eemsdelta
  • Gemeente Het Hogeland
  • Gemeente Midden-Groningen
  • Landelijk nieuws
  • Overig nieuws
  • Provincie Groningen
  • Zakelijk

Eemskrant.nl

© 2025 Eemskrant.nl - Nieuws uit de gemeente Eemsdelta

  • Adverteren
  • Archief
  • Contactpagina
  • Disclaimer
  • Eemskrant.nl – Altijd actueel nieuws uit Eemsdelta en Het Hogeland
  • Homepage
  • Nieuws insturen
  • Nieuws overzicht
  • Over ons
  • Privacybeleid
  • 📌 Contentrichtlijnen Eemskrant.nl
Niks gevonden
Bekijk alle resultaten
  • Homepage
  • Nieuws uit
    • Gemeente Eemsdelta
    • Gemeente Het Hogeland
    • Gemeente Midden-Groningen
    • Provincie Groningen
    • Landelijk nieuws
  • 112-nieuws
  • Agenda tips
  • Contactpagina
    • Nieuws insturen
    • Adverteren
    • Archief

© 2025 Eemskrant.nl - Nieuws uit de gemeente Eemsdelta