Nederland – Als ondernemer werk je waarschijnlijk regelmatig aan projecten. Het kan echter een uitdaging zijn om met verschillende partijen samen te werken, die allemaal hun eigen belangen hebben. Projecten kunnen complex zijn en het kan gemakkelijk gebeuren dat ze hun deadline en budget overschrijden. Zelfs ervaren projectmanagers die bekend zijn met het omgaan met verschillende belanghebbenden, kunnen de controle verliezen. In deze situatie kan projectbeheersing van pas komen, hierdoor kan je namelijk de doorlooptijden verkorten en daardoor kosten besparen.
Maar wat is projectbeheersing precies?
Het omvat alle werkzaamheden die worden uitgevoerd om de risico’s van projecten te beheersen. Dit betekent dat alle maatregelen om projecten binnen hun gestelde deadlines en budgetten te houden onder projectbeheersing vallen. Het doel van projectbeheersing is om risico’s in de planning snel te identificeren en op tijd te reageren om deze risico’s te beperken.
Voor ondernemers is projectbeheersing van groot belang als zij projecten voor hun klanten uitvoeren. Het is belangrijk om de deadlines te halen die zijn afgesproken, maar het is ook frustrerend als het project veel duurder wordt dan begroot. Zelfs als je interne projecten uitvoert, wil je als ondernemer niet zien dat de kosten de pan uitrijzen en de deadlines keer op keer worden uitgesteld vanwege problemen. Tijd is immers geld!
Het verkorten van de doorlooptijd van projecten is een vak apart en niet iedereen heeft deze vaardigheid. Daarom kan het voor bedrijven van een bepaalde omvang interessant zijn om een projectmanager in dienst te nemen of om externe projectbeheersing professionals in te huren om de proces flow te verbeteren. Een ervaren projectmanager kan vaak een project weer op de rails krijgen en alle betrokkenen aansporen. Bij grote projecten kan het echter voordelig zijn om een externe professional in te schakelen die werkt voor een projectmanagementbureau. Dit biedt meerdere voordelen, omdat hij of zij onafhankelijk is en geen emotionele banden heeft met de belanghebbenden. Hierdoor kunnen ze soms moeilijke beslissingen nemen en durven nemen. Bovendien kunnen ze jouw problemen voorleggen aan andere professionals in hun organisatie.