Leerlingen overtreffen zichzelf tijdens pitchavond in Siddeburen voor lokale ondernemers, docenten en ouders

Siddeburen – Op dinsdagavond 26 november hebben 37 leerlingen van het Rutger Kopland VO Eemsdelta in Siddeburen gepitcht voor een jury van lokale ondernemers en Hilde van der Zee namens Kansrijke Groningers (zelf ook ondernemer). De leerlingen doen mee aan het programma Junior Company, waarbij ze zelf een bedrijf oprichten. De 11 Junior Companies streden deze avond om een zo hoog mogelijk startkapitaal. Daarnaast verkochten de leerlingen aandelen van hun bedrijf aan de aanwezige docenten en ouders. De lokale ondernemers Dion van Oosten (GymXtraFit), Suzanne Brink (Suuz & Co) en Anouk van Diemen (Clips en Zo) gaven tevens een pitch over hun bedrijven. Dit project is financieel mogelijk gemaakt door Kansrijke Groningers. 

Voor aanvang verzuchtte een van de ouders: “Eigenlijk zou iedere leerling iets met bedrijfseconomie moeten doen op school.” Deze ouder was dan ook zeer verguld met het project. Het ging om de leerlingen van de 4e klas van het VMBO-TL. Ze hadden de keuze tussen een profielwerkstuk schrijven of een bedrijf opzetten. Aan de grote opkomst te zien hadden veel leerlingen voor het laatste gekozen! “Top, zo’n volle zaal,” vond teamleider Anja de Jong. Organisator en docent Didy Pijpker praatte de leerlingen van tevoren nog wat moed in: “Na die eerste paar woorden, volgt de rest vanzelf!” Ze gaf de leerlingen hun microfoons aan en zorgde ervoor dat alle rekwisieten op de goede plek stonden. De locatie verdient een speciale vermelding: de prachtige zaal van het multifunctioneel centrum (MFC) in Siddeburen, een lichte, prettige ruimte met uitzicht op een prachtig kerkorgel. Alles was uitstekend verzorgd. “Deze locatie werken we vaker mee samen,” vertelde Anja de Jong. “Het is toch gelijk serieuzer dan gewoon op school,” lichtte ze toe. Dat was zeker het geval. Veel leerlingen waren zichtbaar zenuwachtig van tevoren. Voor ze mochten presenteren, waren er eerst 3 pitches van lokale ondernemers, die tevens plek hadden in de jury. Kansrijke Groningers hielp met het financiële gedeelte, het startkapitaal.

Lokale ondernemers inspireren leerlingen met hun pitch
De eerste ondernemerspitch werd verzorgd door Dion van Oosten, die samen met zijn moeder Lydia van Oosten sportschool GymXtraFit aan het Schildmeer runt. Hij vertelde over het ontstaan van de Gym, en gaf de leerlingen stof tot nadenken: waar sta je voor als bedrijf? Op welk segment wil je je focussen? Maak een concurrentieanalyse en steek tijd en energie in wat je graag wilt. De tweede pitch was van Suzanne Brink, die vertelde over haar pop-up store Suuz & Co, een bedrijf waarmee ze geld heeft verzameld voor drie goede doelen door de verkoop van kerstspullen. Het is voor haar de tweede keer op rij dat ze de pop-up store opent (voor 4 maanden) in Siddeburen. Het is een bedrijf zonder winstoogmerk, maar vorig jaar is er ruim 7.000 euro opgehaald voor het goede doel! Tot slot was er de pitch van oud-leerling van het Rutger Kopland VO Eemsdelta Anouk van Diemen (17 jaar), die vertelde over haar bedrijf Clips & Zo. Het begon als een crowdfundingsactie voor twee familieleden die een operatie nodig hadden die niet vergoed werd. Anouk (toen 12 jaar) en haar zusje (toen 8) hadden ruim 600 euro in een week tijd verdiend met de verkoop van zelfgemaakte sieraden. Dat smaakte naar meer. Inmiddels verkoopt Anouk vooral kwalitatief goede, ingekochte haarclips. Wat haar veel energie geeft is de reactie van haar klanten. Ooit verkocht ze sieraden en clips op vakantie, en al gauw zag ze haar producten over de hele camping gedragen worden. “Als mensen zeggen dat ze blij zijn met je product, daar doe ik het voor,” aldus Anouk.

Leerlingen pitchen ondanks zenuwen voor een volle zaal
Het bedrijf Woldstreekproducten beet het spits af. De leerlingen leveren “Vlees met de kwaliteit van een slager maar de prijs van een supermarkt.” De nadruk ligt op duurzaamheid en betaalbaarheid. “De koeien lopen 260 dagen per jaar buiten, er is een extreem lage uitstoot van CO2, en het vlees is ongeveer 14 euro per kilo,” lichtten de leerlingen toe. “Door bij ons te kopen heeft u niet alleen goed vlees voor een mooie prijs, maar steunt u ook de lokale boer!” sloten zij hun pitch af. De leerlingen kregen complimenten van Hilde van der Zee en ook een tip: “Let op je houding, doe minder je handen in de zakken. Voor de rest hartstikke goed gedaan!” Dion van Oosten vroeg of er sprake is van een keurmerk: “Moet het ook gecontroleerd worden?” Dat moesten de leerlingen nog uitzoeken.

Dan was er Chocolade voor geluk, een bedrijf dat chocoladerepen maakt met een persoonlijke boodschap. “Onze repen zijn níet slecht voor het milieu en er is géén sprake van kinderarbeid, want dat vinden wij erg belangrijk,” legden de leerlingen uit. De repen zijn iets duurder dan de chocolade in de supermarkt, maar er zitten géén slechte ingrediënten in. “Hoe ga je de iets duurdere prijs dan verkopen?” vroeg jurylid Suzanne Brink. “Nou, er staat natuurlijk een persoonlijke boodschap op en je weet dat het goed gemaakt is en dat er geen slechte dingen in zitten,” luidde het antwoord.

Het volgende bedrijf, Vers van de Pers, maakt lekkere broodjes en bezorgt deze bij u thuis. Er zijn in totaal al meer dan 100 broodjes verkocht! Met name de broodjes Carpaccio en Gezond vinden gretig aftrek. Tot nu toe is alles op de fiets te doen, qua bezorging. Op Instagram is al een positief bericht geplaatst over het bedrijf. “Als u aandelen bij ons koopt, dan krijgt u een gratis broodje!” voegden de leerlingen toe.

The A-team, een bedrijf dat gespecialiseerd is in horror games, was vervolgens aan de beurt. Na even diep ademhalen ging de pitch vloeiend en enthousiast. De leerlingen hebben veel ervaring met gamen en zodoende merkten zij een gat in de markt op: kwalitatief goede horror games. Dit bedrijf sluit aan op hun beoogde mbo-opleiding (“iets met coderen”) en hun “droombaan” (games maken). “We staan achterin de zaal voor informatie,” sloten ze de pitch uitnodigend af.

Sugar & Spice maakt heerlijke koekjes! “Niet alleen lekker maar ook met liefde gemaakt,” aldus de leerlingen. Ze promoten hun bedrijf op TikTok, Instagram en Facebook. Het bakken doen ze zelf. Ze hebben ook plannen om samen met kinderen koekjes te gaan bakken, op basisscholen en kinderfeestjes. Ze richten zich op de omgeving in een straal van 10km. In de nabije toekomst gaan ze onderzoeken wat kerstmarkten voor hun bedrijf kunnen betekenen.

Soap Station maakt geurige bruisballen en zeepstukken. De leerlingen maken de producten zelf, en letten daarbij qua ingrediënten op duurzaamheid en het milieu. “Het is heel leuk om cadeau te doen,” deden ze alvast een duit in het zakje. De zeep en bruisballen zijn te bestellen via Instagram. Vervolgens “sturen we u een Tikkie,” legden de leerlingen uit, wat tot enige hilariteit leidde. De jury was enthousiast. Na de pitch liepen de leerlingen weer de zaal in. Een meisje haalde diep adem en sloeg de hand naar haar hart, terwijl ze naar haar moeder liep. Het was toch wel spannend geweest.

Party Paradijs gooide hoge ogen met hun bedrijf dat gespecialiseerd is in kinderfeestjes. De pakketten starten bij 25 euro (Basis Pakket) en kunnen worden uitgebreid met een Extra Pakket. Er zijn 2 leeftijdscategorieën: van 4 tot 7 en van 8 tot 11. De thema’s variëren van Knutsel en frutsel tot Sport en doel tot Speurneuzen, een kaboutermiddag compleet met puntmutsjes en baardjes. De leerlingen hadden prachtige rekwisieten meegenomen, waaronder een knapzak, spelelementen en een voorbeeld van een bedrukt T-shirt. Hilde van der Zee: “Wat moet ik nou na zo’n presentatie nog vragen? Wat mij betreft alleen maar complimenten!” Dion: “Ik sluit me daar van harte bij aan.”

Vervolgens was het de beurt aan KMK, knutselen met kinderen, een bedrijf dat scholen helpt om leuke knutsellessen te verzorgen. Daarbij is er veel aandacht voor natuur en milieu en zijn er verschillende keuzepakketten waaruit scholen kunnen kiezen. “We zijn al gevraagd bij een basisschool!” vertelden de leerlingen.

clothinGroningen is een kledingbedrijf met een brede doelgroep: “Eigenlijk iedereen.” De leerlingen wisten de zaal met humor zeer te raken, maar hadden ook een serieus verhaal met veel voorbeelden van bedrukte kleding. Er waren wat kritische vragen vanuit de jury over de prijs en de betrouwbaarheid van de leverancier. De leerlingen wisten wel raad met deze vragen, maar gingen nog eens goed over de prijs nadenken. De inkoopprijs is 17 euro en de leerlingen wilden de shirts voor 19,99 per stuk verkopen. Dion raadde ze aan een grotere marge te nemen en zodoende sneller te kunnen groeien als bedrijf.

Bake it till we make it opende de pitch met “Nou wordt het toch wel erg spannend!” De leerlingen maken koekjes en seizoensgebonden snacks. De nadruk ligt op versgebakken producten voor een lage prijs, denk bijvoorbeeld aan heerlijke vanille shortbread koekjes. De bestellingen vinden plaats via e-mail. De leerlingen keken ook naar de haalbaarheid: hoeveel koekjes kunnen we maximaal op een dag bakken?

A&T Schoonmaakbedrijf richt zich op het onderhouden van tuinen en het wassen van auto’s voor een aantrekkelijke prijs: 7 euro per uur en 15 euro per auto. “Heeft u een rommelige tuin of een vieze auto, dan kunt u bij ons terecht!” aldus de leerlingen.

En de winnaars zijn….
De jury had een lastige taak. In de pauze, terwijl de jury vergaderde, verkochten de leerlingen de aandelen van hun bedrijf. Uiteindelijk kwam de jury eruit. De eerste prijs ging naar Party Paradijs! De jury was onder de indruk van de pitch: “Jullie hebben nagedacht over het meenemen van spullen, de pitch was overtuigend, het was duidelijk en jullie hebben al een behoorlijk plan opgezet met verschillende thema’s en prijzen.” Zij wonnen 100 euro als startkapitaal. Op de tweede plaats stond Vers van de Pers, waarmee ze 75 euro gewonnen hebben. Op de derde plaats eindigde The A-team, die daarmee 50 euro won. De andere bedrijven kregen sowieso 25 euro startkapitaal. Daarnaast waren de leerlingen zeer succesvol in het verkopen van de aandelen. Zo had Sugar & Spice al 198 euro aan aandelen verkocht (waarvan 50 euro aan de ouders). A&T had al 70 euro aan aandelen verkocht, waarmee ze, naast de 25 euro, al op 95 euro zaten. “De volgende keer gaan we nog meer tijd in onze presentatie steken!” zeiden ze  enthousiast.

Positieve reacties van ouders, docenten en de leerlingen zelf
Didy Pijpker was trots: “Vorig jaar was het voor het eerst, en je merkt dat we erin gegroeid zijn. Maar in de eerste plaats ben ik heel trots op de leerlingen!” De leerlingen zelf vonden het spannend, maar ook zeer geslaagd: “Heel veel spanning van tevoren, maar eigenlijk viel het mee,” aldus een leerling. “Toch wel leuk,” voegde hij toe. “Van tevoren was ik wel een beetje zenuwachtig, maar toen ik eenmaal begon werd het steeds minder,” aldus een andere leerling. “Mooi gezicht hoe al die spanning van die kinderen afglijdt,” vond een ouder. “Ook voor later is het heel mooi om deze stappen te zetten,” vond hij. Wat hebben de leerlingen geleerd van het pitchen? “Dat je wel zelfverzekerd over moet komen en dat je wel moet laten zien dat je weet waarvoor je hier staat,” meende een leerling van Chocolade voor geluk. “Voor groepen mensen praten,” zei een leerling van The A-team. Het was een gedenkwaardige avond, met veel trotse leerlingen, leraren en ouders.

Vereniging Kansrijke Groningers
Het ‘Programma Ondernemen’ van Kansrijke Groningers maakt onderdeel uit van een viertal programmalijnen (ICT & techniek/ondernemen/talent, loopbaan & ambitie/werk in de regio) die gedurende een hele schoolgeneratie worden aangeboden. Met de opgedane kennis, vaardigheden en ervaring bij leerkrachten/docenten kunnen deze onderdelen opgenomen worden in de reguliere programma’s van de scholen. Ultiem doel is dat alle 17.500 leerlingen uit de regio 100% kansrijk zijn op de arbeidsmarkt. Het ‘Programma Ondernemen’ wordt mogelijk gemaakt met middelen van het Nationaal Programma Groningen, gemeente Het Hogeland, gemeente Eemsdelta, gemeente Midden-Groningen en gemeente Groningen.

Meer weten over het ‘Programma Ondernemen’ en de andere programma’s van Kansrijke Groningers? Kijk op www.kansrijkegroningers.nl.

Back to top button