Garmerwolde – s’ Morgens als ik mijn lokaal in kom, zet ik meteen de computers aan en haal ik de tablets van de oplader. Daarna ga ik de lessen voor rekenen, taal en spelling klaarzetten op het leerkrachten dashboard. Maar ik realiseer me ook dat het nog maar tien jaar geleden is dat ik met een schoolbord en krijt les gaf en de leerlingen hun boeken en schriften pakten en met potlood en gum werkten.
Digi-board
Toen het ‘digiboard’ zijn intrede deed, was er eerst één board voor de hele school waarmee we konden leren werken. Later kwamen er meer van die boarden zodat steeds meer klassen ze konden gebruiken. Een digi-board is een wit scherm waarop met een projector het beeldscherm van de computer is geprojecteerd. Dit board is te bedienen via een speciaal soort pen. Hierdoor kun je bijvoorbeeld rekentabellen aanklikken en dan invullen maar ook filmpjes laten zien ter verduidelijking van de lesstof. Ook kunnen we bladzijden uit een boek tevoorschijn halen en met de pen aanvullingen toevoegen. Dat spaart veel tijd uit omdat ik niet elke les opnieuw alles hoeft op te schrijven. Ik heb het gevoel dat ik de kinderen nu meer kan leren omdat ik meer aandacht aan ze kan besteden.
Snappet
Met Snappet ga je nog een stukje verder. Iedere leerling heeft een tablet waarmee een lesprogramma gevolgd wordt. Via een centraal digitaal systeem kan ik de ontwikkelingen van de leerlingen individueel volgen. Ik zie direct de scores van de afzonderlijke kinderen en kan dus gelijk bijspringen als er eentje vastloopt. Dat vind ik belangrijk want niet alle leerlingen steken hun vinger op als ze iets niet snappen. Het mooie van dit systeem is ook dat kinderen zelf hun ontwikkeling zien en merken of ze vooruit zijn gegaan. Het programma laat namelijk de scores zien die gebaseerd zijn op het gemiddelde van het kind zèlf en niet op dat van de klas of van de kinderen van Nederland. Dus als een leerling heel goed in iets is, krijgt het gelijk moeilijkere opdrachten dan wanneer iemand moeite heeft met een les-onderdeel. Hierdoor wordt dus iedere leerling op zijn eigen niveau bediend.
Ontwikkeling software
Leerkrachten kunnen als ze dat willen, zelf contact hebben met de uitgever van Snappet. Ongeveer één keer in de vijf week kunnen leerkachten gericht vragen stellen over Snappet. Ze krijgen bij Snappet dan van de leerkracht toestemming om mee te kijken op het dahsboard en kunnen zien hoe ik ermee werk. Zo kan ik ook vragen of bepaalde functies uitgebreider gemaakt kunnen worden. Andersom werkt het ook; als ik bepaalde functies niet begrijp, leggen zij mij dat uit. Hierdoor zijn er dus periodiek verbeteringen aangebracht door de leerkrachten zelf. Ik mag heel graag dingen zelf uitproberen en deze wederzijdse lesstof-ontwikkeling geeft mij stimulans. Sommige mensen staan sceptisch tegenover het werken met tablets in de klas maar ik denk dat we met z’n allen deze kansen voor het delen van kennis zo veel mogelijk moeten benutten. En als we al eens tegen een nadeel oplopen, is daar altijd wel een oplossing voor te vinden. Ook daar leren we van.