fbpx
1.2 C
Delfzijl
donderdag 21 november 2019
Home Economie ICT-onderwijsproject in aardbevingsgebied geeft scholen in Noord- en Midden-Groningen digitale voorsprong

ICT-onderwijsproject in aardbevingsgebied geeft scholen in Noord- en Midden-Groningen digitale voorsprong

NoordGroningen – Wethouders en beleidsmedewerkers van de aardbevingsgemeenten en afgevaardigden van de provincie Groningen brachten afgelopen maand een bezoek aan een basisschool in hun eigen gemeente. Ze woonden een ICT-les bij en gingen in gesprek met leerkrachten en leerlingen om een beeld te krijgen van het ICT-onderwijsproject dat tot en met 2022 op alle scholen in het aardbevingsgebied wordt uitgevoerd. Economic Board Groningen (EBG) heeft dit project geïnitieerd en gefinancierd, Provincie Groningen en de gemeenten uit Noord- en Midden-Groningen leveren ook een financiële bijdrage. De coördinatie van het project ligt bij het samenwerkingsverband Kansrijke Groningers en de uitvoering bij Basicly.

Voorsprong op de rest van Nederland
“Het doel van dit ICT-onderwijsproject is dat de scholen in Noord- en Midden-Groningen na vier jaar allemaal hetzelfde basisniveau digitale geletterdheid hebben”, aldus Emme Groot, bestuursvoorzitter van Economic Board Groningen. “Dit project geeft leerlingen in deze regio een voorsprong op de rest van Nederland. Het is een grootschalig project: het gaat om ruim 120 scholen en 20.000 leerlingen.”

ICT in de basis van het onderwijs

Erik Drenth, wethouder bij gemeente Midden-Groningen, bezocht samen met Rob Wolters van de Provincie Groningen CBS De Parel in Muntendam. Drenth vindt goede digitale vaardigheden niet alleen een must, maar ook een recht van jongeren. “Dit project is geslaagd als het niet slechts een project is voor de komende jaren, maar als het echt onderdeel wordt van de basis van het onderwijs.”

Esther Brouwer, leerkracht van groep 8 van CBS de Parel, is het met hem eens. Na een opleiding door Basicly is zij in haar klas zelf aan de slag gegaan met ICT en digitale vaardigheden. “Wij vinden het belangrijk dat we als school uiteindelijk zélf ICT-projecten kunnen ontwerpen en integreren in ons lesprogramma. Dit ICT-project vormt hiervoor een goede basis.”

Digitaal bewustzijn en veiligheid online
Eén van de thema’s waar de scholen binnen het ICT-project mee bezig zijn, is digitaal bewustzijn. Ze maken en monteren video’s over veiligheid online, over onder andere hacken en cookies. De leerlingen worden op die manier bewust van de impact, gevaren en risico’s van digitale media, en zoeken naar manieren om hier bewust, kritisch en actief mee om te gaan. Daarnaast leren ze informatie om te zetten in beeld om zo anderen te informeren. Esther Brouwer, leerkracht van groep 8 van CBS De Parel in Muntendam, is enthousiast over het ICT-project: “De kinderen leren werken met diverse tools en devices. Daarnaast leren ze ook samen problemen op te lossen.”

De leerlingen van groep 8 vinden het ICT-project niet alleen leuk, maar zien ook de meerwaarde ervan. Indy, leerling van groep 8 van CBS De Parel: “Alles wordt steeds moderner en technischer. Internet en robots spelen een steeds grotere rol. Als je niet weet hoe dat werkt, is dat erg onhandig.”

Advertenties
Advertenties