fbpx
11 C
Delfzijl
maandag 06 april 2020
Home Algemeen Hiab uit groep drie van Kind Centrum Noord winnaar landelijke actie 'Jongeren...

Hiab uit groep drie van Kind Centrum Noord winnaar landelijke actie ‘Jongeren portretteren Ouderen’

Delfzijl – Hiab Atakelti (7) uit groep drie van het Kind Centrum Noord in Delfzijl heeft dinsdagmiddag de eerste prijs van de landelijke actie ‘Jongen Portretteren Ouderen’ van de onderbouw in ontvangst genomen.

Al vele jaren organiseert het Nationaal Ouderenfonds en De Riki Stichting de actie ‘Jongeren portretteren Ouderen’ het doel van de actie is om op een creatieve en ongedwongen manier sociale contacten te leggen tussen jongeren en ouderen, om zo elkaars leefwereld beter te leren kennen.

Dit jaar deden er circa 117 groepen uit de onder, midden- en bovenbouw mee. Er ontstonden creatieve invullingen van de actie, zo hebben scholieren contact gelegd met een woon-zorgcentrum in de buurt, waar tijdens de koffie ouderen worden geportretteerd. Bij andere groepen komen opa’s en oma’s van de leerlingen op school langs. Alle portretten zijn bekeken door een deskundige jury. De Riki Stichting heeft voor de drie winnende scholieren een schoolreisje voor de hele klas samen met de geportretteerde ouderen beschikbaar gesteld.

Kind Centrum Noord deden alle klassen van de school mee aan het project. Ruim 250 leerlingen schilderden één van de oma’s of opa’s van de leerlingen in de klas. Hiab werd door de jury uit alle inzendingen verkozen tot winnares met haar schilderij van oma Hilda Bleker(65). De Riki Stichting heeft een schoolreisje voor de hele klas samen met de geportretteerde ouderen beschikbaar gesteld.

Jong en oud verbinden
Dankzij de actie ‘Jongen Portretteren Ouderen’ ontstaan steeds meer structurele samenwerkingsverbanden tussen woonzorgcentra en scholen, iets wat het Nationaal Ouderenfonds en de Riki Stichting van harte toejuichen.

Corina Gielbert, directeur Nationaal Ouderenfonds: ‘Onze activiteiten zijn altijd gericht op ontmoeting vanwege het duurzame effect dat dit heeft op ouderen. De kinderen vermaken zich met het schilderen en knopen gesprekjes aan met de ouderen. De geportretteerde ouderen zeggen vaak tegen ons hoe plezierig ze dat contact vinden. En het aandenken, een echt fysiek portret, is daarna een prachtige manier om de bijzondere ontmoeting te herinneren.’

De kinderen leren tijdens hun bezoek aan een woon-zorginstelling over de leefwereld van de oudere. Hier komen vaak bijzondere verbindingen tussen jong en oud uit voort.

Advertenties