Farmsum – Donderdagochtend rond kwart voor acht zijn een auto en een goederentrein met wagons geladen met waterstofperoxide op elkaar gebotst bij de spoorwegovergang op de Duurswoldlaan in Farmsum. Het ongeluk vond plaats op een onbeveiligde spoorovergang.
De bestuurster van de auto is volgens de politie ongedeerd gebleven en is gecontroleerd in een ambulance. Uit inspecties is gebleken dat er geen lekkage van waterstofperoxide uit de trein heeft plaatsgevonden. De Oosterveldweg is enige uren afgesloten geweest voor het verkeer.
Hoe kon het ongeval gebeuren?
Volgens de treinmachinist, die kort na het ongeval met de bestuurster heeft gesproken, heeft zij de trein over het hoofd gezien toen ze het spoor wilde oversteken. Dit spoor biedt toegang tot de parkeerplaats van een bedrijf, dat klem ligt tussen een openbare weg en de genoemde parkeerplaats.
De spoorwegovergang, slechts gemarkeerd met twee andreaskruizen aan weerszijden van het spoor, dient als waarschuwing voor overstekende bestuurders dat treinen kunnen passeren.
Hoewel de meeste onbeveiligde spoorwegovergangen in Nederland zijn verdwenen door inspanningen van spoorwegbeheerder ProRail en de Rijksoverheid, blijft de vraag waarom er in Farmsum nog steeds een onbeveiligde overgang is.
Een woordvoerder van ProRail verduidelijkt: “Deze overgang bevindt zich op een zogenaamde stamlijn, een spoorweg op een industrieterrein. Dergelijke lijnen vallen buiten het Niet Actief Beveiligde Overwegen-programma (NABO) van ProRail, gericht op het aanpakken van onbeveiligde overgangen. Het beperkte budget van het NABO-programma moet efficiënt worden besteed.”
De keuze om stamlijnen niet aan te pakken binnen het NABO-programma is volgens de woordvoerder bewust gemaakt, omdat goederentreinen langzamer rijden dan passagierstreinen. “De afgelopen twintig jaar is de impact van ongelukken op stamlijnen beperkt gebleven tot materiële schade.”