Nederland – In steeds meer steden worden ze georganiseerd: beurzen waar verschillende bedrijven zich presenteren. Je kunt als bedrijf een stand huren waar je je diensten en producten kunt laten zien in de hoop er nieuwe opdrachten of bestellingen mee te verdienen. Dit soort beurzen worden door zowel zakelijke als particuliere klanten bezocht. Sommige beurzen zijn specifiek gericht op de zakelijke of particuliere markt. Het is vaak vrij kostbaar om een stand te huren. Daarom is het belangrijk dat je er het maximale uithaalt. Een goede voorbereiding is dan ook heel belangrijk. Bedenk vooraf hoe je je wilt presenteren en wie je doelgroep is. Daar moet de presentatie uiteraard op aansluiten.
Weggeef presentjes
Een belangrijk onderdeel van je presentatie zijn de giveaways. Veel mensen die een bedrijvenbeurs bezoeken doen dat voor de hebbedingen. Die hoeven niet eens altijd nuttig te zijn. Het feit dat iets gratis is, is vaak al reden om het aan te pakken. Maar natuurlijk wil je er ook iets mee bereiken. Daarom kies je je giveaways met zorg uit. Je kunt kiezen voor gepersonaliseerde aanstekers, maar ook voor een waterfles met jouw bedrijfslogo of een mooie pen in een geschenkdoosje. De keuze hangt uiteraard ook af van het beschikbare budget. Want behalve weggeef cadeautjes moet je natuurlijk ook je stand nog aankleden.
De aankleding van de stand
Het is belangrijk dat bezoekers al vanaf een paar meter afstand kunnen zien wat je te bieden hebt. Een vlaggenlijn of paraplu met logo kan daarvoor zorgen. Heb je bezoekers eenmaal naar je stand gelokt, dan is het zaak om hun aandacht vast te houden. Dat doe je door een pro actieve houding. Zodra iemand blijft staan bij je stand en oprecht geïnteresseerd lijkt ga je het gesprek aan. Vraag wat de klant zoekt en geef kort en duidelijk uitleg over wat je te bieden hebt. Zorg dat je alle vragen kunt beantwoorden en bied de mogelijkheid om direct een prijsopgave aan te vragen of een product te bestellen. Ter plaatse verkopen kan soms ook een optie zijn, maar dat hangt af van de aard van de beurs. Soms is directe verkoop niet de bedoeling.
Personeel werven
Veel bedrijven kampen met een tekort aan personeel. Deelname aan een beurs kan een prima manier zijn om openstaande vacatures onder de aandacht te brengen. Misschien zoekt een bezoeker een nieuwe baan of kent hij iemand die mogelijk geïnteresseerd is. Er zijn ook speciale beurzen voor kinderen en jongeren die nu nog op school zitten en de keuze voor hun beroep nog moeten maken. Je kunt ze tijdens de beurs proberen te interesseren voor jouw bedrijf, wellicht met een baangarantie als ze kiezen voor de opleiding die nodig is om in jouw bedrijf te komen werken. Mocht zich een serieus geïnteresseerde kandidaat melden voor een vacature binnen je bedrijf, zorg er dan voor dat je daar zo snel mogelijk een gesprek mee plant. Het ijzer smeden als het heet is, is ook hier van toepassing.