Kleve – Hoe je contacten legt met Duitse zakenpartners is het thema van het seminar ‘Netwerken met Duitsers’, dat op dinsdag 24 mei aanstaande van 13.30 tot 18.00 uur in Kleve plaatsvindt. De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) organiseert deze bijeenkomst in samenwerking met advieskantoor Intercultural Business Improvement (IBI) en de Euregio Rhein-Waal in Kleve.
Om succesvol te zijn op de Duitse markt is goede taalkennis alleen niet voldoende. “Begrip van de culturele achtergrond en zakelijke gewoontes is essentieel”, zegt Ursula Brinkmann, directeur van IBI en docente van het seminar. “Zo zal een Duitse zakenpartner vreemd opkijken wanneer hij direct bij het eerste contact al wordt getutoyeerd.” De Nederlandse manier van netwerken komt volgens Brinkmann in Duitsland niet altijd even goed over. “Wat voor Nederlanders kinderspel is, gaat veel Duitsers moeizaam af.”
De deelnemers aan het seminar worden doelgericht voorbereid op de cultuurverschillen tussen Nederland en Duitsland zodat ze frustraties in de omgang met hun buitenlandse zakenpartners kunnen voorkomen. Bovendien worden er typische Duitse netwerken gepresenteerd. De aangeleerde theorie kan na afloop van het seminar tijdens een kleine netwerkborrel met de Duitse deelnemers direct in praktijk worden gebracht.
Het seminar is gericht op ondernemers en managers die zich zakelijke relaties onderhouden met Duitsland en graag in contact willen komen met Duitse ondernemers. Aan het seminar kunnen maximaal 20 personen deelnemen. De deelnamekosten bedragen 199,- euro (excl. BTW). Leden van de Duits-Nederlandse Handelskamer krijgen 20 procent korting.
Aanmeldingen: Duits-Nederlandse Handelskamer, Eveline van Hooren,
Tel. 0031 (0)70 3114 156, e-mail: e.vanhooren@dnhk.org.