Nederland – Een aantal energieleveranciers, waaronder Budget Thuis, GreenChoice, NLE en Vandebron, gaat de tijdelijke btw-verlaging op energie tóch verrekenen in de maandelijkse termijnbedragen van hun klanten. Eerder gaven zij aan het verlaagde tarief pas bij de jaarnota te verrekenen. De Consumentenbond roept andere leveranciers op het voorbeeld te volgen.
Minder BTW
Vanaf 1 juli tot en met 31 december 2022 geldt een btw-tarief van 9% op energie in plaats van de gewoonlijke 21%. Het kabinet neemt deze maatregel om consumenten tegemoet te komen in de hoog oplopende energiekosten.
Uit onderzoek van de Consumentenbond bleek echter dat vrijwel alle leveranciers het btw-voordeel pas in de jaarnota zouden verrekenen. Consumenten zouden daardoor nog maanden tot een jaar moeten wachten op het financiële voordeel. Alleen Essent beloofde het lagere btw-tarief direct in de maandtermijnen te verrekenen. In een brief aan Energie Nederland riep de Consumentenbond daarop de energiebedrijven op om het verlaagde tarief alsnog direct in te voeren.
Maandbedrag aanpassen
Greenchoice past de voorschotten niet automatisch aan. Klanten van deze leverancier krijgen de komende weken een persoonlijk advies over hun nieuwe termijnbedrag. Daarin is het nieuwe variabele tarief per 1 juli verrekend, inclusief het verlaagde btw-tarief op energie. Consumenten kunnen vervolgens zelf kiezen of ze het maandbedrag willen wijzigen.
Essent
Essent meldde op 30 mei 2022 nog dat het de btw-verlaging automatisch zou verrekenen in de maandbedragen van zijn klanten. Daar komt het nu van terug. Op de website meldt het bedrijf eveneens dat klanten ook een advies krijgen. Vergelijkbaar met Greenchoice moeten klanten zelf in actie komen om het nieuwe tarief te krijgen. Dat geldt ook voor klanten van dochteronderneming EnergieDirect.
Makkelijk
Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘We zijn blij met de stappen die de energieleveranciers zetten. Maar het is wel jammer dat klanten van sommige leveranciers zélf in actie moet komen. De leveranciers zouden het voor consumenten zo makkelijk mogelijk moeten maken.’