Nederland – Als ondernemer weet je ongetwijfeld hoe belangrijk het is om voldoende klanten te hebben. Dit is het fundament van je bedrijf, want een goede klantenstroom zorgt ervoor dat je bedrijf op de korte en lange termijn vitaal blijft. Maar tegelijkertijd is het ook goed om te beseffen dat de ene klant de andere niet is. Laten we daar even een voorbeeld van geven. Stel dat je een webshop hebt en producten aan particulieren verkoopt. Wanneer je dan aan 100 verschillende mensen 1 product van €10.00 verkoopt, dan is dat natuurlijk hartstikke mooi. Maar wat als die klanten niet meer terugkomen? Dan kan je daarmee geen duurzame omzet genereren.
En laten we nu opnieuw het voorbeeld van de webshop gebruiken. Stel dat je een webshop hebt en maandelijks producten levert aan een paar andere bedrijven. Dan heb je relatief weinig klanten, maar als ze maandelijks iets van je afnemen wel meer omzet en vitaliteit. Met deze simpele voorbeelden willen we aangeven dat het opbouwen van klantrelaties dus bijzonder belangrijk is. Maar hoe doe je dit anno 2025 dan? Dat vertellen we je graag.
De kracht van een goede eerste indruk
In het jaar 2025 worden veel zaken via internet geregeld en dit zorgt ervoor dat alles wat onpersoonlijker is dan vroeger. Maar juist daar kun je als ondernemer gebruik van maken bij het opbouwen van klantrelaties. In de eerste plaats kun je de website persoonlijker maken dan die van je concurrenten.
Dit kun je doen door meer over jezelf te vertellen en je ambities. Dit kan aan de hand van een kort en sterk verhaal, maar ook door een filmpje. Daarmee hebben klanten direct een beeld van je en dan zijn ze sneller geneigd om op de lange termijn zaken met je te doen. Voor goede klantrelaties is geld namelijk niet alleen het belangrijkste, maar ook vertrouwen. En vergeet natuurlijk ook niet het persoonlijk contact. Ga regelmatig bij eventuele klanten langs en geef ze ook iets leuks via www.gullegever.nl. Of laat je zien op de belangrijkste beurzen bij jou in de regio.
Nieuwsbrieven
Een andere handige manier om klantrelaties te onderhouden is door bezoekers te laten inschrijven op je nieuwsbrief. Die brengen namelijk gigantisch veel voordelen met zich mee. In de eerste plaats kun je met een nieuwsbrief een groot klantenbestand aan je binden. Wanneer ze zich hebben ingeschreven, dan zullen ze namelijk altijd berichten ontvangen en zo kan je ze op een makkelijke manier op de hoogte houden.
Bijvoorbeeld van nieuwe diensten die je levert of, wanneer je als boekenuitgever actief bent, van de laatste boeken die uitkomen. En het voordeel van nieuwsbrieven is ook dat het succes ervan meetbaar is. Je kunt namelijk zien hoeveel mensen zich ingeschreven hebben en ook het aantal lezers per nieuwsbrief kun je bekijken.






