DelfzijlRederij Wijnne Barends uit Delfzijl heeft onlangs aan Groningen Shipyard in Waterhuizen de opdracht gegeven tot de bouw van 8 identieke schepen. De bouw van deze serie is een vervolgopdracht van een serie van 4 schepen die in 2012 zijn opgeleverd aan de rederij.

De schepen hebben een lengte van 88 meter en een draagvermogen van 3.700 ton en worden voornamelijk ingezet in de Europese wateren. Doordat de schepen zijn uitgerust met een in hoogte verstelbaar stuurhuis, zijn ze niet alleen op zee maar ook op de grotere rivieren en binnenwateren in Europa inzetbaar voor transport van diverse soorten droge lading waaronder gezaagd hout, papier, staal en turf.

De tewaterlating van het eerste schip uit deze serie, het m.s. Lady Adele, zal naar verwachting in februari 2015 plaatsvinden. De oplevering van de 8 schepen zal gedurende 2015 en 2016 plaatsvinden.

Het ontwerp van de nieuwe schepen is door de rederij, in nauwe samenwerking met Conoship International uit Groningen en Groot Ship Design uit Leek, gemaakt en voldoet reeds aan alle bekende toekomstige energie- en milieu-eisen. De bouw en afbouw van de 8 schepen, alsmede de levering van de componenten, wordt in samenwerking met meerdere Noord-Nederlandse onderaannemers verricht.

Wijnne Barends zet, naast deze investering, fors in op de aangescherpte Europese milieu-wetgeving. Als enige Nederlandse kustvaartrederij heeft zij bestaande schepen uitgerust met een uitlaatgaswas-installatie (scrubber) om zonder verandering van brandstof te kunnen blijven voldoen aan de maximale norm van 0,1% zwaveluitstoot welke met ingang van 1 januari 2015 voor de scheepvaart gaat gelden.

 

Advertenties