Nederland – Verzorgingsarmoede drijft veel Nederlanders in sociale isolatie en eenzaamheid. De impact op mentaal welzijn is groot: van de mensen die met verzorgingsarmoede te maken hebben, voelt 67% zich in enige mate eenzaam en 61% voelt zich buitengesloten. 17% brengt minder tijd door met vrienden en 1 op de 6 vermijdt zelfs sociale evenementen, zoals verjaardagen en familiebijeenkomsten. Dit en meer blijkt uit de Verzorgingsarmoedebarometer*, een jaarlijks onderzoek van Ipsos I&O in opdracht van Kruidvat en Stichting Armoedefonds.
Gevolgen voor elke laag van de samenleving
Liefst 1 op de 5 Nederlanders geeft aan te kampen met verzorgingsarmoede. Van verzorgingsarmoede wordt gesproken als men in de afgelopen twaalf maanden soms of vaak dagelijkse verzorgingsproducten, zoals tandpasta, wasmiddel en deodorant, niet heeft kunnen kopen vanwege geldgebrek. De effecten van verzorgingsarmoede komen bij verschillende leeftijdsgroepen anders tot uiting. Zo geeft één op de vijf jongeren (18-25 jaar) aan niet meer naar sportactiviteiten te gaan. 35 procent van hen kan zich maandelijks geen menstruatieproducten veroorloven, waarbij bijna een kwart van de jongeren deze langer gebruikt dan normaal gesproken wordt aanbevolen.
Meer dan een kwart (28%) van de jongvolwassenen (26-35 jaar) ervaart regelmatig tot zeer vaak maatschappelijke gevolgen, inclusief isolatie en een negatieve impact op educatieve of professionele kansen. Het onderwerp treft ook oudere doelgroepen: zo brengt een kwart van de 66-plussers minder tijd door met vrienden vanwege verzorgingsarmoede.
“Verzorgingsarmoede is stille armoede: het beperkt niet alleen je keuzes, maar ook je sociale wereld. Wie zich schaamt om hoe hij ruikt of eruitziet, blijft sneller thuis. Armoede maakt eenzaam.”, aldus Henk de Graaf, directeur van Stichting Armoedefonds. “Wat begint als fysiek ongemak door het ontbreken van basisproducten zoals deodorant of shampoo, groeit uit tot mensen die zich terugtrekken uit het leven. Dat mogen we nooit normaal vinden.”
Meer begrip voor sociale en mentale gevolgen
Dit sociale isolement is herkenbaar voor Angela (60). Vanwege geldgebrek kan zij soms geen verzorgingsproducten kopen, waardoor ze sociale gelegenheden vermijdt. Ze vertelt: “Ik zou naar een buurtbarbecue gaan, maar had geen shampoo om mijn haren te wassen. Ik heb mezelf proberen op te peppen voor de spiegel, maar ik durfde toch echt niet te gaan. Toen heb ik met een smoes afgebeld en gezegd dat ik ziek was. Dat maakt me verdrietig.” Ook Loes (37) deelt haar ervaringen: “Ik kom niet rond en kan daardoor niet altijd de juiste producten kopen. Dan voel ik me niet altijd fris en kies ik er toch voor om thuis te zitten. Dat is eenzaam. Ik wil ook waardig meedoen.” Beide vrouwen pleiten voor meer begrip voor de sociale en mentale gevolgen van verzorgingsarmoede.
Steentje bijdragen via de Samen in actieweken
Ed van de Weerd, CEO van AS Watson Health & Beauty Benelux waar Kruidvat onder valt, voegt toe: “Het is van groot belang om verzorgingsarmoede blijvend te agenderen en bewustwording te vergroten. Dat doen we gedurende het jaar met donaties van onze Kruidvat Health & Beauty kaarten én met speciale campagnes. Als start van de nieuwe campagne lanceren we nu een campagnevideo genaamd “Verzorgingsarmoede maakt je wereld steeds kleiner”, die te zien is op tv, social media, via onze online kanalen en ook op de radio te horen is. Ook organiseert Kruidvat van 20 oktober tot en met 2 november de Samen in actieweken. Kruidvat klanten ontvangen bij aankoop van een deelnemend product één product gratis en Kruidvat doneert, samen met partners, hetzelfde product aan gezinnen in een financieel kwetsbare situatie via het Armoedefonds: een 1+1+1 actie. De vorige Samen in Actieweken brachten reeds honderdduizenden producten op voor het Armoedefonds.”
Daarnaast ontvangen duizenden mensen via het Armoedefonds een Kruidvat Health & Beauty kaart ter waarde van 25 euro. Hiermee kunnen ze persoonlijke verzorgingsproducten kopen in een Kruidvat winkel. Ook kunnen klanten vanuit de Kruidvat Club hun spaarpunten doneren aan het Armoedefonds. Kruidvat verdubbelt de waarde van de gedoneerde spaarpunten.