• Contactpagina
  • Adverteren
  • Nieuws insturen
  • Over ons
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid (EU)
vrijdag 03 oktober 2025
Eemskrant.nl | Nieuws uit de regio Eemsdelta
  • Homepage
  • Nieuws uit
    • Gemeente Eemsdelta
    • Gemeente Het Hogeland
    • Gemeente Midden-Groningen
    • Provincie Groningen
    • Landelijk nieuws
  • 112-nieuws
  • Agenda tips
  • Contactpagina
    • Nieuws insturen
    • Adverteren
    • Archief
Niks gevonden
Bekijk alle resultaten
  • Homepage
  • Nieuws uit
    • Gemeente Eemsdelta
    • Gemeente Het Hogeland
    • Gemeente Midden-Groningen
    • Provincie Groningen
    • Landelijk nieuws
  • 112-nieuws
  • Agenda tips
  • Contactpagina
    • Nieuws insturen
    • Adverteren
    • Archief
Niks gevonden
Bekijk alle resultaten
Eemskrant.nl | Nieuws uit de regio Eemsdelta
Homepage Nieuws uit Landelijk nieuws

Univé: rijhulpsystemen vergroten schadelast meer dan verkeersveiligheid

17 maart 2025 14:45
Leestijd: 4 minuten om te lezen
A A
Foto: Univé

Foto: Univé

Deel op FacebookDeel op WhatsappDeel op Telegram

Nederland – Rijhulpsystemen spelen een steeds grotere rol in ons verkeer. Een groeiend aantal wordt voor nieuwe auto’s zelfs verplicht door de EU om de verkeersveiligheid te verbeteren. Uit onderzoek van MarketResponse onder ruim 1000 consumenten in opdracht van Univé blijkt ook dat de systemen het gevoel van veiligheid onder automobilisten vergroten. Op basis van de hoeveelheid schades die het noteert ziet de coöperatie dat dit niet per definitie terecht is. ‘De schadelast is in het segment auto’s met rijhulpsystemen is zelfs groter,’ aldus directeur van Univé Schade Marco Nanne. ‘De toename van technologie “onder de motorkap” heeft schadeherstel complexer, tijdrovender en kostbaarder gemaakt.’

Steeds meer rijhulpsystemen verplicht
Sinds 2022 zijn rijhulpsystemen zoals noodremassistentie, rijstrookassistentie, parkeersensoren en achteruitrijcamera’s verplicht voor nieuwe auto’s, op aanwijzing van de EU. In 2024 komen daar nieuwe verplichtingen bij, waardoor auto’s standaard uitgerust moeten zijn met de Intelligente Snelheidsassistent (ISA) en de Event Data Recorder (EDR). Maar hoe worden systemen zoals noodremassistentie, rijstrookassistentie en parkeersensoren ervaren? In opdracht van Coöperatie Univé deed onderzoeksbureau MarketResponse onderzoek, waaruit blijkt dat ruim 7 op 10 automobilisten zich momenteel met minstens één rijhulpsysteem door het verkeer bewegen.

Parkeersensoren en achteruitkijkcamera meest gebruikt
Het onderzoek toont aan dat bijna de helft van de autorijders geholpen wordt door parkeersensoren, terwijl 42% van de bestuurders in een auto rijdt met een achteruitkijkcamera. Lane assist (29%) staat op de derde plaats, kort gevolgd door adaptive cruise control en de emergency brake assist, die in respectievelijk 28% en 25% van de auto’s aanwezig zijn.

Kiezen voor veiligheid
Een kwart van de automobilisten waardeert rijhulpsystemen voornamelijk vanwege het toegenomen rijgemak, maar de meesten (53%) kiezen vooral voor rijhulpsystemen om veiligheidsredenen. Met 57% is een ruime meerderheid van mening dat rijhulpsystemen het verkeer veiliger maken. Al vindt ongeveer een derde van de respondenten dat de kans reëel is dat bestuurders hierdoor lui (34%) of minder voorzichtig (32%) worden.

‘Meer veiligheid, minder premie’
Volgens de enquête van Univé vertrouwt slechts 7% van de ondervraagden de toegevoegde technologie helemaal niet. De helft van de Nederlandse automobilisten heeft echter veel of zelfs volledig vertrouwen in rijhulpsystemen. Voor 47% dragen deze systemen daadwerkelijk bij aan een groter gevoel van veiligheid tijdens het autorijden. Evenveel respondenten zijn van mening dat het hebben van rijhulpsystemen, vanwege hun bijdrage aan verkeersveiligheid, tot een lagere premie voor de autoverzekering zouden moeten leiden.

Complexere schades, complexer herstel
Marco Nanne stelt echter dat deze benadering te kort door de bocht is. Premiebepaling is volgens hem namelijk complex en afhankelijk van veel factoren. ‘Auto’s met rijhulpsystemen zijn vaak nieuwer en duurder in de aanschaf, wat de verzekerde waarde hoger maakt en dus ook de premie. Bovendien zijn moderne en zeker elektrische auto’s vaak zwaarder dan oudere modellen zonder rijhulpsystemen, wat hun impact bij een aanrijding vergroot.’ Daarnaast hebben de moderne snufjes volgens de Univé-bestuurder een significant effect op het schadeherstel. ‘Meer technologieën en complexe software vragen in geval van schade meer tijd van herstellers, wat de herstelkosten verhoogt en dus ook de premie beïnvloedt.’

Hogere schadelast op rijhulpsystemen
Het lijkt vanzelfsprekend dat auto’s met rijhulpsystemen de verzekeraar een lagere schadelast opleveren dan voertuigen zonder deze systemen. Een misverstand, weet Nanne op basis van schadecijfers van Univé. Volgens de directeur van Univé’s schadebedrijf is zelfs het tegendeel het geval: ‘Op WA-verzekerde auto’s met rijhulpassistentie was de schadefrequentie afgelopen jaar bijna 25% hoger. Het verschil bij Volledig Casco verzekerde modellen is, met 44% in 2024, zelfs nog groter.’

‘Claimen vaak voordeliger’
Een deel van het verschil is volgens Nanne te verklaren in het feit dat verzekerden die niet over rijhulpsystemen bij relatief lichte schade geen claim indienen. ‘Ze nemen de herstelkosten liever voor eigen rekening om hun no-claimkorting te behouden. Bij voertuigen met rijhulpsystemen zijn schadegevallen vaak complexer en kostbaarder, waardoor het voor verzekerden zelden voordeliger is om geen schadeclaim in te dienen.’

‘Leer samenwerken met auto’
Daarnaast speelt volgens Nanne mee dat de rol van rijhulpsystemen te vaak wordt overschat door bestuurders. ‘Rijhulpsystemen hebben veel potentie om verkeersongevallen en schade te voorkomen, maar zijn te beperkt om deze zonder interactie met de bestuurder te benutten. Die lijkt op dit moment nog niet optimaal. We moeten ons realiseren dat deze technologie een aanvulling is op onze rijvaardigheid, niet de vervanging ervan,’ aldus de schadedirecteur, die automobilisten op het hart drukt om samen te werken met hun auto. ‘Wanneer we daarin slagen, zullen we echt de vruchten plukken van rijhulpsystemen.’

Deel18VerstuurDeel
Vorige bericht

OM eist 12 jaar gevangenisstraf en TBS voor moord op 17-jarige Jet

Volgende bericht

Dansers The Legacy boeken grote successen op vier kampioenschappen

Verwante berichten

Landelijk nieuws

Bijstand meer gericht op werk, taal en meedoen

2 oktober 2025 08:06
Landelijk nieuws

Taaleis in bijstand: extra geld voor taalonderwijs, korting op bijstand bij niet naleving

29 september 2025 11:03
Volgende bericht
The Queenz

Dansers The Legacy boeken grote successen op vier kampioenschappen

Eemskrant.nl | Nieuws uit de regio Eemsdelta

Eemskrant.nl - Nieuws uit de gemeente Eemsdelta en omstreken.

Categories

  • 112-nieuws
  • Agenda tips
  • DelfSail
  • Gemeente Eemsdelta
  • Gemeente Het Hogeland
  • Gemeente Midden-Groningen
  • Landelijk nieuws
  • Overig nieuws
  • Provincie Groningen
  • Zakelijk

Browse by Tag

ambulance Appingedam ASWA Bedum Bierum brand brandweer CVW Delfsail Delfzijl Den Haag eemsdelta Eemsdeltacollege Eemshaven Eemsmond Farmsum fotos gaswinning Groningen Groningen Seaports haven Holwierde loppersum Middelstum molenberg N33 NAM NCG ongeluk ongeval OZG politie Siddeburen Slochteren Spijk Steendam Termunten Termunterzijl Uithuizen voetbal wagenborgen Winschoten Winsum woldendorp Zeerijp

© 2025 Eemskrant.nl - Nieuws uit de gemeente Eemsdelta

Niks gevonden
Bekijk alle resultaten
  • Homepage
  • Nieuws uit
    • Gemeente Eemsdelta
    • Gemeente Het Hogeland
    • Gemeente Midden-Groningen
    • Provincie Groningen
    • Landelijk nieuws
  • 112-nieuws
  • Agenda tips
  • Contactpagina
    • Nieuws insturen
    • Adverteren
    • Archief

© 2025 Eemskrant.nl - Nieuws uit de gemeente Eemsdelta