Het Hogeland – Gemeente Het Hogeland houdt jaarlijks een onderzoek naar de tevredenheid van inwoners over de dienstverlening van de gemeente. Dit doet zij in samenwerking met Onderzoekdoen.nl. De uitkomsten worden gebruikt om de service verder te verbeteren. Het inwonersonderzoek 2023 vond plaats in de periode van 20 februari tot 20 maart. Er deden 938 inwoners mee.
Het college heeft de uitkomsten van het onderzoek met de gemeenteraad gedeeld. Inwoners zijn over het algemeen tevreden over het eerste contact met het Klant Contactcentrum, de ontvangst in het gemeentehuis, het gemeentenieuws en het regelen van zaken via de website. Meer inwoners zouden zaken online willen regelen maar hebben daar ondersteuning bij nodig.
Werk aan de winkel
Qua tevredenheid over de totale dienstverlening, scoort de gemeente een tiende punt lager dan in 2021.Toen was er het eerste onderzoek als nulmeting. Erna heeft de gemeente gewerkt aan een aantal verbeterpunten rondom nabijheid en zichtbaarheid van de gemeente, bestuur en medewerkers.
Alhoewel het merendeel van de inwoners die meedeed aan het onderzoek overall tevreden is, is een derde van de inwoners ontevreden, met name over de basis dienstverlening. Burgemeester Henk Jan Bolding: “Ons rapportcijfer voor dit onderdeel moet volgend jaar echt omhoog. We werken er hard aan om onze ambities waar te maken, omgevingsgericht te werken, Hogelandsters betere ondersteuning te bieden en de gemeente leefbaar te houden. En we hebben de laatste jaren moeten inspelen op extra maatschappelijke vraagstukken als de vluchtelingenopvang en energiearmoede. Maar als dienstverlenende organisatie moet we onze basis beter op orde krijgen. Dan hebben we het over (tijdig) reageren op mails, telefoontjes en brieven.
Dat relatief veel inwoners hierover klachten hebben, mag niet gebeuren. Er ligt voor ons een duidelijke opdracht om dat het komende jaar te verbeteren. Gelukkig zijn er ook inwoners die positieve ervaringen met de gemeente hebben maar iedere klacht over onze service is er een te veel”. Een infographic met een overzicht van de belangrijkste uitkomsten en het rapport zelf zijn te vinden op de www.hethogeland.nl/nieuws