Groningen – Het lijkt erop dat reizigers die tickets hebben geboekt bij de veerdienst Holland Norway Lines (HNL) mogelijk toch hun geld niet kunnen terugkrijgen als het bedrijf failliet gaat. Hoewel het bedrijf formeel is aangesloten bij de Stichting Garantiefonds Reisgelden (SGR), die normaal gesproken gedupeerde klanten van failliete reisorganisaties compenseert, geldt dit lidmaatschap alleen voor één dochteronderneming van Holland Norway Lines.
Alleen HNL Travel BV is officieel lid van de SGR. Holland Norway Lines BV valt niet onder dit lidmaatschap. Dit creëert onzekerheid over of reizigers die tickets hebben geboekt bij de ferrycruises van het bedrijf wel of niet gedekt zijn door het garantiefonds. De adjunct-directeur van de SGR, Carin Beckers, benadrukt dat het op dit moment een complexe situatie is en dat het onduidelijk is of mensen met een ticket bij het bedrijf onder de bescherming vallen van de dochteronderneming die aangesloten is bij het garantiefonds.
In het geval van een faillissement van Holland Norway Lines BV kan dit dus betekenen dat reizigers mogelijk niet in aanmerking komen voor compensatie via de SGR. Het is belangrijk voor getroffen reizigers om de situatie nauwlettend in de gaten te houden en mogelijk juridisch advies in te winnen om hun rechten en opties te begrijpen.