Nederland – ‘De loop erin’ houden of krijgen, dat is en blijft een uitdaging voor elke horecaondernemer. Trends komen en gaan, zeggen ze dan. Maar sommige blijven. Met een aantal blikvangers maak je je etablissement een stuk meer uitnodigend voor voorbijgangers. Dat varieert van een koelvitrine vol verse lekkernijen, tot een hip en sfeervol vormgegeven interieur en heerlijke muziek. Ook op je menukaart en je digitale kanalen hanteer je een gastvrije en joviale toon. Lees hieronder hoe je je (eet)café, bistro, lunchroom of andere horecazaak aantrekkelijker maakt.
Stal koele lekkernijen zichtbaar uit in een koelvitrine
In Zuid-Europese landen – onze voorbeelden als het gaat om gastvrijheid en koken – is het heel normaal dat restaurants een koelvitrine voor in de zaak hebben staan. Zo prominent, dat deze meestal van buitenaf te zien is. Verse kazen, taarten en andere producten doen passanten het water in de mond lopen. Je mooie dranken stal je eveneens uit. Een koelvitrine is dus niet louter voorbehouden aan horecazaken waar gasten hun eten aan de toonbank bestellen, zoals snackbars. Zie het als een soort etalage.
Zorg voor een foutloze menukaart (zonder goedbedoelde humor)
Zo’n horeca koelkast is niet de enige plek waar je je heerlijkheden in de spotlights zet. Op je menukaart vermeld je zelfs duidelijk met welke producenten je samenwerkt en of gerechten aan bepaalde dieetwensen voldoen. Vegetarisme en veganisme worden steeds normaler en zijn zelfs allang geen trend meer, dus speel hierop in met een gevarieerd aanbod. Vanzelfsprekend in foutloos Nederlands. En mijd grappig bedoelde namen voor je gerechten! Een restaurant is gezellig, maar je runt geen speeltuin.
Hanteer een duurzame filosofie en besteed aandacht aan de muziek
Ook andere mensen dan de zogenaamde veggies houden ervan als je een duurzame aanpak hanteert. Op je menu, maar tevens in je interieur. Als je daarin veel tweedehands en/of houten meubels plaatst, wordt het geheel bovendien een stuk gezelliger. De muziek is belangrijker dan je denkt. Dat mag best wat smoel hebben. Een door vrijwel iedereen gewaardeerd genre is ouderwetse soul. Marvin Gaye, Diana Ross, Aretha Franklin, Jackie Wilson; stel hoogstpersoonlijk een smaakvolle lijst samen!
De zwarte brigade: echte pro’s
De zwarte brigade weet precies wat er in de gerechten zit (en hoe je dat uitspreekt), welke dranken er lekker bij smaken en staat nooit niets te doen achter de bar – laat staan met een telefoon te spelen. Het zijn mensen met passie voor gastvrijheid, die als missie hebben om elke gast volledig in het zonnetje te zetten. Die vol enthousiasme over de herkomst van ingrediënten kunnen vertellen, een grapje maken, en altijd opletten waar er bijgeschonken moet worden. Dat wordt onthouden door je gasten, en doorgegeven. Ook op de welbekende digitale platformen, waar ze recensies achterlaten.
Je digitale kanalen als verlengstuk van je etablissement
Die platformen zijn er nu eenmaal, maar op je eigen digitale kanalen neem jij het podium. Je toon is zoals gezegd gastvrij en joviaal, er is hier meer plek voor humor dan op je menukaart en je communiceert niet in de gebiedende wijs. Behalve food afbeeldingen plaats je vermakelijke content. Zoals filmpjes waarin je je volgers een kijkje achter de schermen gunt, bijvoorbeeld tijdens het maken van gerechten of een rondleiding op een kaasboerderij. Het horeca vak biedt wat dat betreft een onuitputtelijke inspiratiebron.