Delfzijl – De gemeente Delfzijl onderzoekt jaarlijks de ervaringen van inwoners die vanuit de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) hulp en ondersteuning krijgen. Het onderzoek richt zich onder andere op het contact met de gemeente en de tevredenheid over de kwaliteit van de zorg. Uit resultaten van het onderzoek over 2019 blijkt dat de meerderheid van de inwoners die mee deden aan de enquête positief is.
Klanttevredenheidsonderzoek
Uit het onderzoek blijkt dat de vragen over de kwaliteit van de ondersteuning en de mate waarin de ondersteuning past bij de hulpvraag hoger scoren dan in 2018. Ook geven inwoners aan dat zij zich beter zelf kunnen redden door de ondersteuning die zij krijgen. Wethouder Meindert Joostens: “We verwachten dat dit te maken heeft met de inzet vanuit het Sociaal Plein Delfzijl, waarbij verschillende disciplines samenwerken en korte lijnen hebben. Daardoor kunnen we gerichter inwoners snel helpen”. Respondenten geven aan dat ze zich aanzienlijk vaker dan vorig jaar serieus genomen voelen door de medewerker. En meer inwoners zijn op de hoogte dat ze gebruik kunnen maken van een onafhankelijk cliëntondersteuner die samen met hun naar passende oplossingen zoekt. Vermoedelijk komt dit door een toevoeging aan het meldingsformulier wat samen met een consulent wordt ingevuld waar dit als optie wordt aangegeven.
Sociaal Plein Delfzijl
Meer informatie over ondersteuning, voorzieningen, opgroeien, opvoeden, welbevinden, werk en inkomen is te vinden op www.delfzijl.nl of www.sociaalpleindelfzijl.nl.