Nederland – Al vanaf het moment dat je start als ondernemer kan het gebeuren dat je wordt benaderd door marketing bedrijven. Ze willen je dolgraag helpen om jouw bedrijf populair te laten worden zodat je omzet stijgt. Misschien is dat helemaal niet nodig omdat je opdrachten genoeg hebt of genoeg omzet met de verkoop van producten. Maar wellicht komt er op een later moment de behoefte om je bedrijf te laten groeien. Misschien wil je doorgroeien van zzp’er naar ondernemer met personeel. Dan kan het handig zijn om gebruik te maken van online marketing mogelijkheden om je bedrijf onder de aandacht te brengen van een bredere doelgroep. Je kunt dit zelf doen, maar er zijn ook gespecialiseerde bedrijven die je daarbij kunnen helpen.
Kies je doelgroep met zorg
Hoe je website eruit ziet en welke marketing tools je gebruikt hangt sterk af van je doelgroep. Zo is het belangrijk om te weten op welke sociale media platforms je je kunt richten. Jongeren zitten vooral op TikTok en Snapchat. De doelgroep daarboven vind je op Facebook en Instagram. Ook X, voorheen Twitter, is een platform waar vooral de iets oudere sociale media gebruikers een account hebben. Een bedrijf dat ervaring heeft met de online benadering van klanten, zoals Dtch Digitals digitale marketing, kan je hier goed advies over geven. Zo verspil je geen tijd met platforms waar jouw doelgroep niet te vinden is en kun je je volledig richten op dat wat wel relevant is voor jouw bedrijf.
Gedoseerd adverteren
Marketing bedrijven die er uitsluitend op uit zijn om zo veel mogelijk aan je te verdienen zullen geen limiet zetten op hoe jouw geld ingezet kan worden om online te groeien. Of dat daadwerkelijk effect heeft is dan nog maar de vraag. Kies dus een marketing bedrijf dat zorgvuldig omgaat met jouw budgetten en ze op de juiste manier inzet. Maak vooraf ook goede afspraken over het budget en hoe dit besteed gaat worden. Zo kun je het aantal advertenties via Google Ads heel gemakkelijk beperken. Zodra je budget voor die dag is verbruikt verdwijnt jouw advertentie uit de zoekresultaten of wordt niet meer getoond op websites die Google Ads aanbieden. Zo voorkom je dat er ineens een torenhoge rekening binnenkomt omdat er in een week tijd 10.000 keer op een link naar jouw website is geklikt. Dat dit niet heeft geleid tot offerte aanvragen of orders, doet daarbij helaas niet ter zake.
Houd het marketing beleid regelmatig tegen het licht
Een marketing strategie is niet voor eeuwig. Deze moet eens in de zoveel tijd worden bijgesteld. Een betrouwbare marketeer zal je hierop wijzen en dus eens in de zoveel maanden een afspraak maken voor overleg. Loopt alles nog naar wens? Groeit de omzet of moet er op een andere manier reclame worden gemaakt om het bedrijf verder te laten groeien? Alleen door de vinger aan de pols te houden kun je optimaal profiteren van de mogelijkheden die het internet biedt om jouw bedrijf een nog groter succes te laten worden dan het nu hopelijk al is.