Groningen – Onder de werktitel “Tied Zal t Leren” zijn Eltje Doddema en Harm Tabak als duo “Veur De Wind” de laatste tijd bezig geweest met een fantastisch project. Ze gaan tenminste vier nummers opnemen en die om de drie weken uitbrengen. Wat dit project zo leuk maakt is dat alle nummers hun basis vinden op een unieke locatie n.l. watermolen De Goliath aan de Eemshaven.
“Tijdens mijn omzwervingen door de provincie kwam ik op een bepaald moment in deze molen en het eerste wat opviel was de sfeer in de molen. Een lust voor het oog, de prachtige omgeving is een inspiratiebron voor creatieve geesten en nog belangrijker: de akoestiek nodigt uit tot het maken van muziek,” aldus Eltje. En na overleg met molenaar Ida Wierenga werd ons de mogelijkheid geboden om “De Goliath Tracks” te realiseren.
Een terugkerend thema in de nummers is de tijd. “Kijk om je heen en zie het met eigen ogen, de tijd is rondom deze molen zichtbaar en voelbaar aanwezig,” aldus Harm Tabak, en hij doelt hiermee op de oude molen uit 1897 en de nieuwe windmolens rondom. “Nergens is de tijd zo tastbaar als hier, en als je in de molen bent voelt het alsof de tijd stilgestaan heeft. Ooit een poldermolen die water uit polders de zee inpompte, nu een bron van inspiratie.”
“Veur De Wind” wil ook een duidelijke mix van hun beider muziekstijlen maken, iets dat goed te horen is in de composities en arrangementen van de liedjes. Want let wel, in de combinatie “Veur de Wind” zit voor jaren aan muziekervaring. Eltje is al jaren bezig met muziek, de laatste decennia vooral in het Gronings. Daarnaast is hij actief op het gebied van het promoten en doorgeven van de Groninger streektaal, waarvoor hij de K. ter Laan prijs heeft ontvangen. Harm heeft zijn roots als zanger in de partyband-scene en is nu ook alweer een aantal jaren actief op streektaalgebied o.a. met de band Harm Tabak & The Flashbacks, en daarnaast ook nog samen met de broers Kruizinga en Eltje in Twij Körten, Twij Langen.
Het eerste nummer is zal vanaf 26 augustus te beluisteren zijn. Daarna volgt om de drie weken een nieuw lied. Bovendien wordt het project via social media en Youtube onder de aandacht gebracht.