Nederland – Hierdoor werkt u in de goede richting en creëert u voorwaarden voor groei. Maar dit is niet voldoende. Om succesvol te werken, moet u uw bereik vergroten en erkenning krijgen. Daarom is een huisstijl van groot belang voor het bedrijfsleven: het zorgt voor een nauwe band tussen het publiek en uw merk. Laten we het over huisstijl, de elementen en methoden van creatie hebben.
Waar is de huisstijl voor en waarom is deze zo belangrijk?
Wat is een huisstijl? Dit is een visueel beeld van het merk, gemaakt om de aandacht te trekken, de memorabiliteit en identificatie van het bedrijf te vergroten tegen de achtergrond van de moderne, zeer competitieve markt. Dus ook na deze uitleg wordt het duidelijk dat de ontwikkeling van corporate design een moeilijke taak is die u niet kunt delegeren aan een tijdelijke medewerker.
Waar is de huisstijl voor? We noemen de belangrijkste functies:
1. Het creëren van een externe afbeelding. Dit is een uniek merkimago dat het publiek zich herinnert. De reputatie van het bedrijf hangt ervan af. Als we de huidige trends volgen, wordt het duidelijk: tegenwoordig promoten de merken geen producten, maar het imago: hoe hoger de reputatie en herkenning, hoe meer kansen voor omzetgroei u heeft.
2. Aanhoudende associativiteit. Eén blik op elk element van de huisstijl volstaat om het merk te herkennen. We zien twee letters: HP en we herkennen de fabrikant van computerapparatuur. We zien drie strepen en we herkennen een beroemd sportmerk.
3. Om zich te onderscheiden van concurrenten. Tegenwoordig zijn er vrijwel geen marktniches waarin er weinig concurrerende merken zijn. Er zijn veel aanbiedingen, de kwaliteit van de producten in hun prijscategorieën is ongeveer gelijk, evenals de prijs. Hoe kunt u opvallen en de aandacht van klanten trekken? Alleen op een unieke manier: met behulp van de huisstijl van het merk.
Bedrijfsidentiteit wordt onofficieel merk-DNA genoemd. Merkopbouw is het resultaat van een combinatie van de juiste strategie en bedrijfssymboliek. Het geeft richting aan de ontwikkeling van het bedrijf, laat zien wat het in de markt wil bereiken. Elke strategische beslissing moet verband houden met de huisstijl. Wat gebeurt er als een frisdrankfabrikant met herkenbare rode vrachtwagens plotseling MMA gaat sponsoren? Het gecreëerde imago en de huisstijl laten dit niet toe.
Basiselementen van de huisstijl
Elementen van de huisstijl zijn een wereldwijd concept, aangezien de merkidentiteit een grote lijst met kenmerken bevat. We vermelden alleen de belangrijkste die geen enkel bedrijf kan missen.
Naam
Dit is een tekstelement van de huisstijl. De naam samen met de slogan is een beknopte weerspiegeling van het doel en de doelen van uw bedrijf. Het begint meestal met de naam, want zonder dit onderscheid kan geen enkel bedrijf bestaan. De merknaam moet uniek, gedenkwaardig, gemakkelijk te lezen en uit te spreken zijn. Als u van plan bent uw bedrijf op de internationale markt te promoten, moet u ervoor zorgen dat de naam correct en ondubbelzinnig klinkt in de hoofdtalen.
Logo
Als de naam het belangrijkste testelement van de huisstijl is, dan is het logo het belangrijkste grafische element. Het creëert een visueel merkimago en trekt een publiek aan. Het logo wordt gebruikt op alle onderdelen van de huisstijl: van briefpapier tot de bedrijfswebsite, om nog maar te zwijgen van de verpakkingen en reclameproducten.
Het logo is zowel een substantieel als beknopt element, waarvan het merkimago en het succes in associativiteit en het aantrekken van klanten rechtstreeks afhankelijk zijn. U kunt de geschiedenis van het logo van bekende merken volgen en de wens tot vereenvoudiging zien. Het kan bijvoorbeeld een duidelijk, begrijpelijk en gedenkwaardig personage zijn dat zelfs een kind gemakkelijk zal tekenen. Zo’n logo maakt kans op succes.
Kleurenschema
Door wetenschappelijke experimenten is bewezen dat kleuren de waarneming beïnvloeden. De taak van het merk bij het ontwikkelen van een huisstijl is het kiezen van een harmonieuze combinatie van tinten die de hoofdboodschap van het bedrijf vertaalt. Er zijn veel merken op de markt met rode en witte combinaties in de huisstijl. Maar de rode en witte tinten van een van de frisdrankfabrikanten kunnen met niets worden verward.
Andere elementen
Ze kunnen de details van stijlvormende afbeeldingen worden genoemd. Dit zijn visitekaartjes, briefpapier, bedrijfskleding, borden en posters, promotiemateriaal, enveloppen, souvenirs en nog veel meer. Hoe meer dergelijke eigenschappen een bedrijf heeft, hoe hoger het niveau van het merk. De verscheidenheid aan elementen die in één huisstijl zijn gemaakt, duidt op een hoog niveau van organisatie en verantwoordelijkheid. U kunt uw merk in de eerste fasen promoten met behulp van bedrijfsproducten, waarop elementen van huisstijl worden toegepast. U kunt dit ruim van tevoren doen voordat u miljoenen aan reclamebudgetten en sponsoring op de Olympische Spelen uitgeeft.
Goede voorbeelden van de huisstijl
We zullen verschillende oplossingen demonstreren voor het creëren van bedrijfssymbolen, die naar onze mening succesvol zijn. We zullen niet specifiek bekende merken noemen, omdat hun succesvolle branding het resultaat was van de lange geschiedenis van een bedrijf. Er werden grote budgetten geïnvesteerd in de ontwikkeling en branding-updates. Laten we eens kijken naar een oplossing die door kleine en nichebedrijven ontwerpen.
Kallo
De Britse fabrikant van natuurlijke producten promoot ze als alternatief voor ongezonde voeding. Gezond en smakelijk – branding benadrukt deze belangrijke productkwaliteiten. De vogel op het logo benadrukt de band van het merk met de natuur. De bijzondere stijl van de tekeningen op de productverpakking symboliseert dat een gezonde voeding niet saai is. U kunt op uw dieet letten terwijl u van heerlijk eten geniet. Er zitten een dubbele betekenis achter de “lichtzinnige” thematische tekeningen: ze duiden het belangrijkste ingrediënt van het product aan.
Winter Milk
Het netwerk van ijssalons in Mexico-Stad staat bekend om zijn desserts, cocktails en natuurlijk ijs. Alles is gebaseerd op natuurlijke melk. Experts werkten aan de huisstijl en brachten de sfeer van de jaren zestig weer tot leven: in die tijd waren dergelijke vestigingen erg populair omdat ze families konden verzamelen. De nadruk van identiteit ligt op de combinatie van koude en felle kleuren, wat symbool staat voor koele desserts en positieve emoties.
Helvetimart
Een Zwitserse winkel verkoopt eten uit elke regio van het land. Daarom besloot de eigenaar om de kenmerken van de vlaggen van alle 26 leveranciersregio’s te introduceren. De naam “Helvetia” is gecodeerd in de naam van de winkel. Dit is een nationaal logo, dat is afgebeeld in een lokale valuta. De hoorn des overvloeds, die verwijst naar een groot assortiment, staat afgebeeld op het logo. Geometrische patronen die de visuele stijl aanvullen, zijn het resultaat van een heroverweging van het Zwitserse culturele erfgoed.
De beste manieren om een huisstijl te creëren
Hoe ontwerpt u een bedrijf? U kunt elke geschikte methode kiezen:
1. Bestel een huisstijlontwikkeling bij een ontwerper. Vindt u een uitstekende specialist (of bedrijf), dan is het resultaat een unieke, perfect doordachte bedrijfssymboliek. Maar tegelijkertijd is dit de duurste manier. Niet elk bedrijf kan het aan het begin van zijn weg betalen.
2. Ontwikkel het ontwerp zelf. Dit is redelijk realistisch als de bedrijfseigenaar (of zijn werknemer) de essentie van het product begrijpt, de USP kent en het publiek heeft geanalyseerd. Een optie is om verschillende versies van het symbool te maken en het op consumenten te testen. Hierdoor behoudt u kleuren, logo en andere elementen die een positieve reactie veroorzaakten. De nadelen van deze methode zijn de tijdbron en niet gegarandeerd succesvol resultaat.
3. Gebruik gespecialiseerde online diensten. Ze kunnen de ‘gulden snede’ worden genoemd: dit is een kwalitatief hoogstaand resultaat voor de beste prijs en zonder tussenkomst van externe specialisten. Met de Logaster-service kan bijvoorbeeld met een paar klikken een kwaliteitslogo worden gegenereerd. En u kunt een logolay-out op het scherm tekenen in de Logoshi-service en het programma verwerkt deze.
Conclusie
Huisstijl is de basis voor het identificeren van een modern bedrijf, wat het ook doet. Met herkenbare visuele elementen kunt u memorabiliteit en associativiteit bereiken. Dit zal de marktbevordering aanzienlijk vereenvoudigen en de basis worden voor commerciële groei.