Nederland – Wie in Nederland beroepsmatig op de weg zit, moet zich houden aan de Rijtijdenwet, officieel het Arbeidstijdenbesluit Vervoer. Hierin wordt geregeld wanneer een chauffeur rust moet nemen. Deze regels gelden voor chauffeurs van vrachtwagens, maar ook voor bus- en touringcarchauffeurs en voor bestuurders van taxi’s en ander beroepsvervoer. In al deze wagens zit een tachograaf die de rijtijden bijhoudt. Sjoemelen is dus bijna niet mogelijk.
Waarom de Rijtijdenwet?
De tachograaf is in het leven geroepen om betere controle te kunnen uitoefenen op de rijtijden van beroepschauffeurs. Het is belangrijk dat een chauffeur niet te lang achter elkaar achter het stuur zit. Dit kan ten koste gaan van de concentratie. Soms valt een chauffeur zelfs in slaap met soms catastrofale gevolgen. Als een chauffeur bij een ongeval of aanrijding betrokken is geraakt, dan de politie de tachograaf uitlezen om te controleren of hij of zij zich aan de regels heeft gehouden.
Rusttijden in acht nemen
Veel chauffeurs ondervinden problemen bij het vinden van een rustplaats als ze hun verplichte rusttijd in acht moeten nemen. Bij benzinestations zijn vaak grote parkeerplaatsen, maar daar is niet altijd plaats. Langs de snelweg op de vluchtstrook gaan staan is uiteraard verboden. Toch kiezen chauffeurs hier soms voor omdat de boete daarvoor lager is dan de boete voor het overschrijden van de rijtijden. Ook worden chauffeurs soms onder druk gezet om langer door te rijden. Als ze betrapt worden betaalt de werkgever de boete, maar vaak komen ze ermee weg. Zolang er tenminste geen ongelukken gebeuren.
Wie maakt tachografen?
Tachografen worden onder andere gemaakt door het bedrijf TachoByte BV. Zij ontwikkelen deze systemen voor vrachtwagens, bestelbusjes en voor verschillende voertuigen voor personenvervoer. Vandaag de dag is een tachograaf vrijwel altijd digitaal. Dat betekent dat de gegevens op afstand kunnen worden uitgelezen en in de administratie verwerkt. Vroeger werkte een tachograaf met een ponskaart, maar die tijd ligt ver achter ons. De chauffeur hoeft ook niet meer naar de zaak te rijden om de gegevens te laten uitlezen, dit kan gewoon op afstand, zelfs als de vrachtwagen in het buitenland staat. De werkgever gebruikt de informatie voor rittenregistratie of voor het opmaken van facturen of aangiftes omzetbelasting. Ook kan op deze manier eenvoudig worden bijgehouden hoeveel kilometers er dagelijks of wekelijks worden gereden. Aan de hand hiervan kan worden bepaald hoeveel brandstof er nodig is. In geval van een elektrische of hybride vrachtwagen kan worden uitgerekend wanneer de accu moet worden bijgeladen. Dit is allemaal zeer nuttige informatie die van groot belang kan zijn voor de bedrijfsvoering van een transportbedrijf, pakketbezorger of busbedrijf. De tachograaf is er dan ook zeker niet om de chauffeur in de gaten te houden. Natuurlijk speelt dit wel mee. Maar als een chauffeur zich gewoon aan de regels houdt is er niets aan de hand. Beroepsrijders hebben dan ook in de meeste gevallen totaal geen moeite met het kastje in hun cabine.