Nederland – De Autoriteit Consument & Markt (ACM) start een onderzoek naar de prijsopbouw van levensmiddelen in Nederlandse supermarkten. Aanleiding zijn signalen dat sommige boodschappen in Nederland duurder zijn dan in omliggende landen.
De toezichthouder wil inzicht krijgen in hoe prijzen in de supermarkt tot stand komen en of er marktproblemen zijn die leiden tot hogere prijzen. Daarbij wordt onder meer gekeken naar:
- de winstmarges van leveranciers, waaronder producenten van A-merken, en die van supermarkten;
- mogelijke oorzaken van hoge of juist lage marges;
- prijsverschillen tussen Nederlandse supermarkten en die in andere landen.
Belang voor consumenten en bedrijven
Het onderzoek moet duidelijk maken of de levensmiddelensector goed functioneert voor consumenten. Als supermarkten bijvoorbeeld worden belemmerd om goedkoper in te kopen of als er onvoldoende concurrentie is, kunnen prijzen onnodig hoog blijven. De ACM kan naar aanleiding van de bevindingen aanbevelingen doen aan de wetgever om knelpunten aan te pakken. Mocht blijken dat er regels zijn overtreden, dan kan de toezichthouder ook handhavend optreden.
De resultaten van het onderzoek worden in de zomer van 2026 verwacht.
Uitstel onderzoek leermiddelen
Eerder kondigde de ACM ook een marktonderzoek aan naar (digitale) leermiddelen. Dit onderzoek is vanwege capaciteitsproblemen tijdelijk stilgelegd. In januari 2026 wordt het weer opgepakt, met als doel de resultaten eind 2026 te publiceren. Vooraf verschijnt er een conceptrapport, waar betrokken partijen op kunnen reageren.






