Eemsdelta – Agenten van het basisteam Ommelanden Noord hebben de afgelopen weken verscherpte controles uitgevoerd op fatbikes in de gemeente Eemsdelta. Aanleiding hiervoor zijn de toenemende klachten en zorgen over de verkeersveiligheid. Tijdens de controles constateerden agenten dat veel fatbikes niet voldoen aan de wettelijke eisen.
Zo bleek bij meerdere fatbikes dat de trapondersteuning actief bleef boven de 25 km/u, terwijl dit de wettelijk toegestane limiet is. Ook waren er fietsen met motoren van meer dan 250 watt of uitgerust met een gashendel waarmee zonder trappen snelheden boven de 6 km/u konden worden bereikt. Deze technische kenmerken maken van een fatbike juridisch een bromfiets, waarvoor andere regels gelden, zoals helmplicht en kentekenregistratie.
De controles leidden tot meerdere bekeuringen:
- 8 keer voor het hebben van een gashendel waarmee harder dan 6 km/u gereden kan worden zonder trappen
- 1 keer voor het fietsen op de stoep
- 11 keer voor het vasthouden van een mobiele telefoon tijdens het fietsen
Daarnaast werd één fatbike in beslag genomen. De bestuurder reed voor de tweede keer met een gashendel op een fiets die daarmee niet aan de regels voldeed.
De politie kondigt aan de controles de komende tijd te intensiveren. “We krijgen veel meldingen van onveilige situaties. Natuurlijk moeten niet alle fatbikebezitters hieronder lijden—er zijn ook veel mensen die zich gewoon aan de regels houden,” aldus een woordvoerder van het basisteam.
Regels voor fatbikes
In Nederland vallen fatbikes onder de categorie elektrische fietsen, zolang ze voldoen aan de wettelijke voorwaarden: een maximale trapondersteuning van 25 km/u en een motorvermogen van maximaal 250 watt, zonder gashendel. Voldoet een fatbike hier niet aan, dan wordt deze beschouwd als bromfiets, met alle bijbehorende verplichtingen.