• Contactpagina
  • Adverteren
  • Nieuws insturen
  • Over ons
  • Privacybeleid
  • Cookiebeleid (EU)
vrijdag 03 oktober 2025
Eemskrant.nl | Nieuws uit de regio Eemsdelta
  • Homepage
  • Nieuws uit
    • Gemeente Eemsdelta
    • Gemeente Het Hogeland
    • Gemeente Midden-Groningen
    • Provincie Groningen
    • Landelijk nieuws
  • 112-nieuws
  • Agenda tips
  • Contactpagina
    • Nieuws insturen
    • Adverteren
    • Archief
Niks gevonden
Bekijk alle resultaten
  • Homepage
  • Nieuws uit
    • Gemeente Eemsdelta
    • Gemeente Het Hogeland
    • Gemeente Midden-Groningen
    • Provincie Groningen
    • Landelijk nieuws
  • 112-nieuws
  • Agenda tips
  • Contactpagina
    • Nieuws insturen
    • Adverteren
    • Archief
Niks gevonden
Bekijk alle resultaten
Eemskrant.nl | Nieuws uit de regio Eemsdelta
Homepage Nieuws uit Landelijk nieuws

Ongevraagd bellen per juli 2026 beperkt, wetsvoorstel bedenktijd bij deurverkoop

15 mei 2025 12:06
Leestijd: 2 minuten om te lezen
A A
Deel op FacebookDeel op WhatsappDeel op Telegram

Nederland – Het ongevraagd bellen door bedrijven en organisaties naar consumenten is vanaf 1 juli 2026 nog verder beperkt. Ook bellen naar iemand die klant is (geweest), is dan niet meer toegestaan. De Tweede Kamer heeft wel een uitzondering gemaakt voor goede doelen, loterijen die daaraan afdragen en uitgevers van dag/weekbladen/tijdschriften. Ook gaat voor deze zomer een wetsvoorstel van minister Dirk Beljaarts (Economische Zaken) in consultatie voor een afkoelperiode (extra bedenktijd) voor een consument bij straat- en deurverkoop. Dat schrijft de minister vandaag in een Kamerbrief.

Minister Beljaarts (Economische Zaken): “Consumenten moeten met vertrouwen kunnen kopen, gebaseerd op de juiste informatie. Het moet niet uitmaken of deze verkoop nu online, aan de deur, telefoon of in een fysieke winkel is. Bescherming van consumenten is wat mij betreft het begin van een goed werkende economie. Daarom pakt het kabinet misleiding verder aan. Het is niet acceptabel dat consumenten nog altijd aan de deur of telefonisch onder druk worden gezet om bijvoorbeeld een nieuw energiecontract te nemen. Terwijl het juist verstandig is om over dit soort zaken even langer te kunnen nadenken. Met een wetswijziging en een wetsvoorstel maakt het kabinet dat mogelijk.”

Met name kwetsbare consumenten zoals ouderen voelen zich vaak onder druk gezet door verkopers aan de telefoon (telemarketing) en aan de deur of op straat (colportage). Een algeheel of sectoraal nationaal verbod op telemarketing of colportage is niet toegestaan op grond van Europese regels met betrekking tot vrij verkeer van diensten.

Extra bescherming consumenten bij deur- en straatverkoop
Bij verkoop aan de deur en op straat krijgen consumenten wettelijk extra tijd (drie werkdagen) om na te denken over een verkoopvoorstel. Zo kan de consument in alle rust de informatie van de verkoper over het product of de dienst lezen en vergelijken met andere aanbiedingen, voordat de overeenkomst kan worden gesloten. De internetconsultatie voor het wetsvoorstel afkoelperiode colportage is voorzien voor de zomer van 2025.

Als de consument besluit om de overeenkomst te sluiten, dan blijft vervolgens ook de nu al bestaande wettelijke bedenktijd van 14 dagen gelden. Daarin kan hij zonder opgave van reden een overeenkomst opzeggen. 

Telemarketing verdergaand ingeperkt
Door de wettelijke regels voor telemarketing mogen bedrijven of organisaties vanaf 2021 sowieso alleen nog Nederlandse consumenten maar benaderen via de telefoon als zij daar zelf expliciet toestemming voor hebben gegeven of klant zijn (geweest). Het ongevraagd bellen op basis van een bestaande of voormalige klantrelatie is vanaf 1 juli 2026 ook verboden. De Tweede Kamer heeft hierin wel een aantal uitzonderingen gemaakt voor ideële en charitatieve doelen (goede doelen) uitgevers van dagbladen, weekbladen en tijdschriften en loterijen die geld afdragen aan goede doelen.

Online opzeggen van abonnementen moet makkelijker
Het ministerie van Economische Zaken zet zich bovendien in voor EU-beleid dat ervoor moet zorgen dat consumenten abonnementen online net zo eenvoudig kunnen opzeggen als aangaan. De Europese Commissie heeft geconcludeerd dat het voor consumenten soms onnodig moeilijk wordt gemaakt om een abonnement op te zeggen. Het ministerie van EZ richt zich op de aanpak hiervan via de EU Digital Fairness Act die wordt verwacht in de loop van 2026.

Deel8VerstuurDeel
Vorige bericht

Dorcas Kringloopwinkel Appingedam zoekt vrijwilligers

Volgende bericht

Plexiglas platen in keuken en badkamer als slim alternatief voor glas

Verwante berichten

Landelijk nieuws

Bijstand meer gericht op werk, taal en meedoen

2 oktober 2025 08:06
Landelijk nieuws

Taaleis in bijstand: extra geld voor taalonderwijs, korting op bijstand bij niet naleving

29 september 2025 11:03
Volgende bericht
Plexiglas platen

Plexiglas platen in keuken en badkamer als slim alternatief voor glas

Eemskrant.nl | Nieuws uit de regio Eemsdelta

Eemskrant.nl - Nieuws uit de gemeente Eemsdelta en omstreken.

Categories

  • 112-nieuws
  • Agenda tips
  • DelfSail
  • Gemeente Eemsdelta
  • Gemeente Het Hogeland
  • Gemeente Midden-Groningen
  • Landelijk nieuws
  • Overig nieuws
  • Provincie Groningen
  • Zakelijk

Browse by Tag

ambulance Appingedam ASWA Bedum Bierum brand brandweer CVW Delfsail Delfzijl Den Haag eemsdelta Eemsdeltacollege Eemshaven Eemsmond Farmsum fotos gaswinning Groningen Groningen Seaports haven Holwierde loppersum Middelstum molenberg N33 NAM NCG ongeluk ongeval OZG politie Siddeburen Slochteren Spijk Steendam Termunten Termunterzijl Uithuizen voetbal wagenborgen Winschoten Winsum woldendorp Zeerijp

© 2025 Eemskrant.nl - Nieuws uit de gemeente Eemsdelta

Niks gevonden
Bekijk alle resultaten
  • Homepage
  • Nieuws uit
    • Gemeente Eemsdelta
    • Gemeente Het Hogeland
    • Gemeente Midden-Groningen
    • Provincie Groningen
    • Landelijk nieuws
  • 112-nieuws
  • Agenda tips
  • Contactpagina
    • Nieuws insturen
    • Adverteren
    • Archief

© 2025 Eemskrant.nl - Nieuws uit de gemeente Eemsdelta