Appingedam – Na anderhalf jaar sluiting is Museum Møhlmann sinds kort weer geopend. Het museum, gelegen in het Groningse aardbevingsgebied, moest noodgedwongen worden versterkt. Nu toont het na deze lange stilte een bijzondere verrassing: een onbekende, onvoltooide olieverfschets van Anne Zernike, de geliefde van kunstenaar Jan Mankes.
Terwijl de dubbeltentoonstelling over Jan Mankes in Museum Arnhem en Museum Belvédère vanwege grote belangstelling is verlengd, moest Museum Møhlmann – dat zich al jaren intensief met het werk van Mankes bezighoudt – noodgedwongen gesloten blijven. Ironisch genoeg bezit het juist díe stukken van Mankes die elders niet of zelden worden getoond.
Zeldzaam portret
De nieuwe aanwinst is een zeldzame, nog niet eerder bekende opzet van een portret in olieverf van Anne Zernike. Mankes begon eraan rond 1916, maar voltooide het schilderij om onbekende redenen nooit. De schets toont een intieme blik op zijn geliefde, de eerste vrouwelijke predikant van Nederland, met wie hij in 1915 verloofd raakte.
Museum Møhlmann beheert sinds 2012 het zogeheten Mankes Kabinet, waar onder andere 25 originele brieven van de kunstenaar worden getoond. Eén van de pronkstukken is de beroemde verlovingsbrief aan zijn weldoener Aloysius Pauwels in Den Haag: “Amice, het wondere is gekomen (…) ik ben verloofd!”
Intiem en uniek
Het Mankes Kabinet herbergt niet alleen grafiek en kleurvarianten, maar ook dertien originele tekeningen, drie recent ontdekte aquarellen uit De Knipe – vermoedelijk als ansichtkaarten voor Anne – en de laatste tekening die Mankes maakte: een ontroerend portret van zijn pasgeboren zoon Beint. Verder zijn er foto’s, briefkaarten, informatie over zijn familie, vroege tentoonstellingscatalogi én atelierobjecten van Mankes zelf, waaronder een koperen kannetje, een schelp en het wierookvat met Judaspenningen uit 1915.
Een herboren museum
Met deze unieke collectie en de nieuwe aanwinst presenteert Museum Møhlmann zich na anderhalf jaar weer als een intiem toevluchtsoord voor liefhebbers van Jan Mankes. De heropening markeert niet alleen een nieuw hoofdstuk voor het museum, maar ook een kans voor bezoekers om op een ongeëvenaarde manier kennis te maken met het persoonlijke en kwetsbare werk van een van Nederlands meest fijnzinnige kunstenaars.